Frank Fools Crow och hans erfarenheter att försätta sig i djurhamn

0
1836

Fools Crow

Kristina Anjou förmedlar här hur hon i en nyligen läst bok funnit ett avsnitt, där den siouxindianske ledaren Frank Fools Crow berättar om hur hans medvetande ibland försätts i ett djur.

TEXT: Kristina Anjou och Kersti Wistrand

"Fools Crow (book)" by Source (WP:NFCC#4). Licensed under Fair use via Wikipedia
”Fools Crow (book)” by Source (WP:NFCC#4). Licensed under Fair use via Wikipedia

”På de vindsvepta slätterna i södra Dakota kan man föreställa sig hur livet såg ut  för hundratals år sedan under den tid då siouxindianerna kallade detta land sitt eget.
De levde nära naturen och kände att alla ting från solens strålar till minsta lilla myra var Wakan Tanka, the Grandfather Spirit. Solen, himlen, vindarna var alla delar av den Den Store Anden.”

Så beskriver en siouxindian sin tidiga kultur. Då européerna invandrade förändrades allt.  1874 fann de vita guld i det höglänta trakterna The Black Hills, beläget mitt i siouxstammens område, och ville därför köpa eller arrendera, men indianerna vägrade gå med på detta. Guldruschen kom att skapa stora konflikter. Mest känd är massakern vid Wounded Knee 29 december 1890, då sjunde Kavalleriet under ledning av general George A. Custer dödade 300 indianer vid en stor massavrättning.

Samma år föddes inom detta reservat, The Pine Ridge Reservation, en pojke som fick namnet Frank Fools Crow. Denne växte upp och blev en ansedd och djupt vördad andlig ledare för sitt folk. Alla såg upp till honom för hans starka personlighet, andliga förmågor och stora vishet. Frank Fools Crow förde vidare alla gamla traditioner som Soldansen och yuwipi, dvs. nedkallande av helande energier under trum- och sångseans. Han var en ansedd helare med stora kunskaper i just energihelande och örtmediciner:
”Jag kan bota med en kraft som kommer igenom mig. Naturligtvis  är det inte jag som botar. Det är kraften från yttre världen. Visionerna och ceremonierna har bara gjort mig som en kanal genom vilken kraften kan nå ut till människorna. Om jag inbillar mig att det är jag som gör det av mig själv, skulle kanalen sluta sig och ingen kraft skulle komma igenom och jag skulle stå där som en dåre.” LÄNK:

Frank Fools Crow benämndes också  Grandfather, dvs. en speciell vårdare av jordens framtid.
Han arbetade även politiskt och förde indianernas talan i det han krävde deras upprättelse och rättigheter till The Black Hills, sitt eget språk och religion. Han vände sig till AIM, American Indian Movement, för att få råd och hjälp i kampen för souixernas rättigheter och 1973 ockuperades Wounded Knee för att uppmärksamma omvärlden på hur indianerna behandlades.

5 dec. 1975 höll han ett berömt inledningstal i form av en siouxbön inför den amerikanska Senaten  YOUTUBE LÄNK

Frank Fools Crow medverkade till två böcker. I den första, Fools Crow, nedtecknad av Thomas E. Mails 1979, skildras hans livshstoria. I den andra boken, som enligt hans egen önskan skulle komma ut först efter hans död,  berättar han öppet om flera hemligheter, som han ville att världen skall få veta. Här tar nu Kristina Anjou, som är insatt i shamanism, över skrivandet. (Bild nedan länk)

Frank_Fools_Crow-Oglala-Sioux

Frank Fools Crows upplevelser att vara i djurhamn

För inte så länge sedan läste jag en bok, som handlar om en siouxindian och om hur han ibland ”förvandlades” till olika djur, t.ex. en fågel, hund eller katt. Boken heter Fools Crow, Wisdom and Power och är skriven av Thomas E. Mails (A Tri Foundaton Book, 1991). Jag uppfattar boken som mycket seriös, absolut inget påhitt. På så vis är det en mycket ovanlig och märklig bok, som ger djupa inblickar i den indianske hövdingens/helarens verksamhetsområde.

Frank Fools Crow var en healer och andlig och politisk ledare för siouxindianerna. Han dog 1989, 99 år gammal. Han var i besittning av många extraordinära krafter och förmågor, och under ett antal år berättade han vid olika tillfällen om detta för Mails, som sedan efter Fools Crows önskemål, skrev ned det i bokform för att denna kunskap inte skulle gå förlorad.  Det fanns nämligen inom stammen ingen naturlig efterträdare som kunde ta över efter honom.

I nedanstående stycke (sidan 100) berättar Frank Fools Crow i en intervju för Mails om hur Den store Anden, Wakan- Tanka, försätter hans medvetande i ett djur. Så här skriver Mails (översatt till svenska):

”En dag sa Fools Crow till mig, där han satt med handflatorna uppåt: `Jag vill berätta någonting för dig som jag inte ens har berättat för min fru Kate. För att vara en god och vis ledare, behöver jag lära mig exakt vad som händer med mitt folk. Ibland när jag är ensam i mitt tält – jag vet aldrig i förväg när detta sker och det kommer ingen förvarning om det –  omvandlar Wakan-Tanka (den store Anden) mig till en fågel, en hund eller en katt, och sänder mig ut i denna gestalt så att jag kan flyga över eller vandra omkring i Kyle eller Pine Ridge eller på någon annan plats och se vad mitt folk gör och höra vad de säger. Jag kan t.o.m. gå in i deras hus, och de tror bara att jag är ett vanligt djur. Senare när jag ser dem och talar om för dem vad de har gjort och sagt, blir de förvånade.

När vårt AIM- folk gjorde sin modiga ockupation av Wounded Knee, gick jag dit för att tala med dem tretton gånger. Men en gång då situationen var mycket spänd, eftersom där hade förekommit skottlossning, ville inte FBI låta mig komma in på området. Därför gick jag till min bostad och bad Wakan-Tanka att ge mig en hundgestalt, vilket skedde. Sedan kunde jag komma in i området och se om alla var all right. Jag har tidigare inte berättat för någon om detta.

⁃    Finns det några begränsningar hur långt du kan verka i dessa former?
⁃    Ja, jag går bara till mitt eget folk. (Skrockar roat:) Jag önskar att jag skulle kunna smyga mig in i Vita Huset och se vad presidenten gör, eller slinka in i de bakre rummen där kongressmännen planerar. Då skulle jag kunna komma på någonting smart för att få vårt heliga Black Hills tillbaka. ”

I anslutning till texten ovan, finns en fotnot där intervjuaren Thomas E. Mails nämner att denna förmåga att inta en djurhamn inte är ovanlig för indianska medicinmän och att den omnämns även i en del andra böcker om eller av indianer.

Kristina Anjou och Kersti Wistrand

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.