20 januari, 2019

Gott Nytt År med musikaliska underbarn

Världen är full med kreativitet och skaparglädje. I de flesta kulturer utom den västerländska ses kreativiteten ofta som en gudomlig eller andlig kvalitet och musiken som en helig konstform och återspegling av hela universum. Humanism och Kunskap önskar alla läsare Ett Gott Nytt och Kreativt År!

TEXT: KERSTI WISTRAND
Skärmdumpar från https://www.youtube.com/watch?v=T3YlcHyF9dc

Hazrat Inayat Khan (1882 – 1927) var en indisk musiker och grundare av en modern variant av en sufi-orden. Sufierna mediterar mycket ofta till musik. I boken ”The Mysticism of Sound and Music” [1] ger Khan flera fina metaforer för vad musik är och varför den kallas för den gudomliga konstformen. Han menar att musik finns i allt: i naturen, i våra kroppar och vårt tal. Musik är vibrationer som påverkar. Alla sjukdomar och all obalans i världen ser han som obalanser och avsaknad av harmoni. Speciellt avpassad musik med speciella frekvenser kan därför lindra och hela. 

Enligt teorier inom kvantfysik och transpersonell psykologi består alltet av energier. Vi påverkas av dessa och påverkar själva vår omgivning genom våra egna energier. Musiken kommunicerar genom sina frekvenser med oss på ett alldeles särskilt sätt och det finns djupa medvetandenivåer utöver dem vi tar för givna i vårt dagliga medvetande. Någon enstaka gång föds musikaliska underbarn som säger sig ha tillgång till musiken de kan uppleva på dessa medvetandenivåer. Sfärernas musik, om du så vill. Ett sådant underbarn är Alma Deutscher (född 2005), kompositör, violinist och pianist, som får till sig musiken och inspirationen i sina drömmar. Ett annat musikaliskt underbarn är Amira Willighagen (född 2004) som sjunger med ren, klar och kraftfull röst som en liten ängel. Inför det nya året 2019 presenterar jag dessa två unga talanger som jag noga valt ut – bland många andra på you tube – på grund av den mycket speciella glans och det ljus de sprider.

Amira Willighagen sjunger. Skärmdump från YouTube

Amira Willighagen

Amira Willighagen är född 27 mars 2004 i Holland. Hon var bara nio år gammal när hon 2013 vann ”Holland got´s Talent” och chockerade alla med sin fulländande operaröst. Hon berättade att hennes ett par år äldre bror skulle spela fiol på drottningens födelsedag. Hon ville också bidra och gick därför in på you tube och lyssnade och sjöng efter. Hon hade vid den tiden aldrig haft någon sånglärare.

Här nedan kan du lyssna på Amira när hon sjunger ”O Mio Babbino Caro” ur Puccinis opera Gianna Schicchi. Efter några sekunder stirrar juryn på henne och kan inte tro sina öron. En av dem säger ”Hon är en gammal själ. — Hon sjunger lika klart som Maria Callas, men hon är ju död… ” [2]

Amira Willighagen sjunger. Skärmdump från You Tube

Amira vann tävlingen med över 50 % av tittarnas röster. Detta framträdande i oktober 2013 lades ut på you tube och fem år senare hade det holländska inslaget fått 37 miljoner lyssnare. Sedan första framträdandet har hon sjungit på många scener i världen och givit ut flera album och dvd: n. Hon sjunger på flera olika språk och sägs vara testad med en IQ på 140. På you tube kan man bl.a. höra henne sjunga Gabriellas sång på svenska. Amira bedriver välgörenhet genom att låta bygga upp lekparker för fattiga barn i Sydafrika där hon nu är bosatt sedan 2018 och dit familjen flyttade eftersom det holländska skolsystemet inte accepterade hennes stora frånvaro. (Hennes mor är född i Sydafrika.) [3]

Idag är Amira alltså 14 år men vi kommer säkert att få lyssna till och höra talas mer om denna stora världsstjärna framöver. På denna länk sjunger hon Ave Maria, när hon är elva år: LÄNK och på denna länk kan du lyssna till henne när hon är tolv år gammal och sjunger ”O solo Mio” tillsammans med Patrizio Buanne. LÄNK

Alma Deutscher

Musiken förbinder allt. Den förmedlar känslor, kommunicerar med oss och utvecklar vår förmåga att lyssna.  Skärmdump från https://www.youtube.com/watch?v=T3YlcHyF9dc

Alma Deutscher, som är född i februari 2005 och bor I England, är kompositör, violinist och pianist och sjunger dessutom bra. Modern är professor i litteratur och spelar piano som hobby, medan fadern är lingvist och ibland spelar flöjt på sin fritid. [4]

Alma kunde sjunga innan hon började tala. Hon började spela piano när hon var två är gammal och fiol när hon var tre. Strax efter detta började hon improvisera enkla melodier på pianot. När hon var sex år hade hon komponerat sin första pianosonat och vid sju hade hon komponerat en kort opera ”The Sweeper of Dreams”, som handlade om hur en liten varelse sveper bort mardrömmar. Sedan följde olika kompositioner för violin, piano och kammarorkester. Vid nio års ålder skrev hon en konsert för violin och orkester. Som solist på både piano och violin har Alma framträtt i ett flertal länder. Tolv år gammal framfördes hennes pianokonsert i Wien till publikens och pressens jubel. Mellan åtta och tolv års ålder komponerade hon sin opera Cinderella, som framfördes under stående ovationer i Israel, Österrike och USA.

Alma intervjuas. Skärmdump från you tube https://www.youtube.com/watch?v=T3YlcHyF9dc

Intervju med Alma Deutscher

I en intervju 2015 LÄNK  får Alma Deutscher frågan ”Hur gammal var du när du upptäckte att du hade denna fenomenala musikbegåvning?” och svarar:

-Det har jag haft så länge jag kan minnas. Jag har alltid varit överväldigad av musik. Jag måste ha varit tre när jag hörde den oerhört vackra vaggvisan av Richard Strauss. Efter att jag hade hört den gick jag till mina föräldrar och frågade: `Hur kan musik vara så vackert? ´ Jag hade alltid vackra melodier inom mig och när jag var fyra år satte jag mig vid pianot och försökte spela dem. När jag var fem så skrev jag ned dem i min notbok.

-Kan du berätta mer om processen hur dessa melodier kommer in i ditt sinne?

-Ja, för två år sedan då jag var åtta år var jag i Berlin. Det var mitt i natten och jag drömde om en mycket vacker melodi, vaknade, gick upp ur sängen och skrev ned i min notbok. Det tog mig väldigt lång tid, omkring tre timmar faktiskt. På morgon var jag så trött och jag ville inte stiga upp och mina föräldrar undrade över det. Sen efter det kom det stora arbetet, när jag skulle utveckla melodin i olika variationer. Numera sover jag med en bandspelare intill min säng. Delar i min första opera ”The Sweeper of Dreams” kom till mig fullt utformad i drömmen. 

-När jag försöker skapa en melodi så kommer den aldrig till mig. Den kan komma då jag sitter vid pianot och improviserar eller då jag vilar eller när jag svänger mitt rosa, magiska hopprep över huvudet. T.o.m. om jag gör något annat och någon talar till mig kan jag ibland höra en vacker melodi i mitt huvud. Den kan spelas av olika instrument. Ibland hörs en mänsklig röst sjunga.

Jag kan också dra fyra noter ur en hatt fylld med noter och sen improvisera. Melodierna kommer till mig.

-Många tror att det svåraste momentet i att komponera är att få själva idén, men musiken kommer av sig självt, berättar Alma. Det svåraste är att bara sitta ned och utveckla musiken och sätta ihop melodisekvenserna så att de får en speciell betydelse. Att putsa på detta kan ta år. Jag kommer ihåg när jag var sex år gammal och skrev min första pianosonat. Det tog verkligen lång tid innan den var klar och nu skriver jag på en opera. 

– Kan du berätta lite om vilken sorts musik som inspirerar dig mest?

– De vackraste melodierna och harmonierna har Mozart, Schubert och Tjajkovski, men också Felix Mendelson och Mozarts syster, som var extremt talangfull men flickor hade inte tillåtelse att bli kompositör på den tiden. Så jag är mycket glad att jag lever i en modern tid så att jag slipper stanna hemma och utföra hushållssysslor.

Alma spelar på pianot för oss. Hon berättar hon har en lärare i Schweiz som ger henne lektioner på skape. Ibland sänder hon sin musik till en professor i Chicago och han sänder tillbaka kommentarer.

När intervjun görs skriver Alma just på sin första opera ”Cinderella” (Askungen). Hon säger att hon gillar motivet med en liten flicka som behandlas seriöst och som får ett bra slut.  ”Jag ville att hon skulle ha ett öppet sinne och vara lite lik mig, så jag gjorde henne till en kompositör. Styvmodern blir till en primadonna och prinsen är en poet. En del av historien är att Cinderella finner ett poem som skrivits av poeten utan att hon känner till honom. Hon älskar det direkt, komponerar musik till det och sjunger det för prinsen utan att veta att det är han som skrivit poemet. ”

Här kan du se och höra slutscenen ”Shine holy ray of love” på hennes opera:  LÄNK 

Alma går inte i en vanlig skola. För att få tid med sin musik, undervisas hon hemma. Själv läser hon många böcker, över hundra om året. Hon tittar inte på TV och äger ingen dator eller läsplatta. Hon gillar dem inte helt enkelt. På frågan hur hennes vardag ser ut svarar hon:

– Hela morgonen är musik. Efter frukost övar jag piano och fiol. Och nu håller jag också på att komponera.  Efter lunch hoppar jag hopprep i trädgården (och då får jag melodier till mig) och leker med min yngre syster. Jag läser, som sagt var, en massa för jag älskar att läsa.

– För två år sedan då jag var åtta år var jag i Berlin. Det var mitt i natten och jag drömde om en mycket vacker melodi, vaknade, gick upp ur sängen och skrev ned i min notbok. Det tog mig väldigt lång tid, omkring tre timmar faktiskt. På morgon var jag så trött och jag ville inte stiga upp och mina föräldrar undrade över det. Sen efter det kom det stora arbetet, när jag skulle utveckla melodin i olika variationer. Det är det svåra och det som tar tid. Att utveckla alla stämmorna för alla instrumenten.

Här kan du se hela videon och lyssna till Almas musicerande vid tio års ålder:

Och här kan du lyssna till Almas 2017 (12 år gammal), där hon även själv komponerat musiken och spelar solo: LÄNK

Alma och Amira, två jämnåriga musikaliska underbarn, har de träffats? Ja, det har de faktiskt och de har musicerat tillsammans. Amira har sjungit sekvenser ur Almas opera Cinderella till pianoackompanjemang av Alma.

På en fråga om vad hon helst av allt önskar, svarar Alma: ”Jag vill förändra världen.”  Ett svar kom i en kommentar på you tube och lyder: ”Mitt hela liv förändras. Min syn på hela universum har förändrats när jag hör dessa unga genier.”

Kersti Wistrand

Noter: [1] Inayat Kahn, Hazrat (1991), The Mysticism of Sound and Music. The Sufi Teaching of Hazrat Inavat Kahn. Boston: Shambala Publications, Inc. [2] Här kan du lyssna till Maria Callas LÄNK  [3] Informationen om Amira Willighagen är hämtad från olika youtubevideos samt  LÄNK  [4] Informationen om Alma Deutscher är hämtad från ett flertal youtubevideos samt hennes hemsida   LÄNK  Engelska wikipedia har också en mängd fakta om henne: LÄNK

About Kersti Wistrand

Kersti Wistrand är psykolog och adjunkt i bl a religion och historia med studier i shamanism och medvetandeforskning. Hennes specialitet är förändrade medvetandetillstånd i samband med nära döden samt förlossning. Hon är tillsammans med dr Jan Pilotti redaktör och medförfattare till boken ”Medvetandet och döden” (1982). Se Libris. Boken innebar att Wistrand tillhörde kretsen av ”offentliga personer” under 80-talet. Wistrands forskning har fått stor uppmärksamhet i bland annat Ryssland.

Comments

  1. Annette Edlund says:

    Ljuvligt att våra barn får födas med musikaliska själar ur sfärernas själabank. De påverkar vår planets öron till himelskt sköna tankar. Tack!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: