13 december, 2018

Första advent med Bachmusik

Det är åter igen dags att tända det första ljuset i adventsljusstaken. Ordet advent kommer av latinets adventus, ankomst, och syftar på Jesu ankomst. Den 2 december 1714 framfördes J.S. Bachs adventskantat BWV 61 för första gången och vi kan än idag lyssna till den i många kyrkor.

TEXT: KERSTI WISTRAND

Första advent inleder det kristna kyrkoåret. För länge sedan föregicks julen – precis som påsken – av en 40 dagar lång fasteperiod och därför utgörs predikounderlaget av berättelsen om Jesu intåg i Jerusalem både på palmsöndagen och första advent. Under 1000-talet fick fastetiden benämningen advent.

Advent är kyrkokonserternas tid. På grund av sin omfattande produktion av verk för kyrkoårets olika högtider är Johann Sebastian Bach (1685–1750) en centralgestalt inom den protestantiska kyrkomusiken och har kallats ”den femte evangelisten”.

Första advent framförs ofta Johann Sebastian Bachs verk ”Nun komm, der Heiden Heiland”, BWV 61. Verkets början och slut är baserad på en medeltida sång och texten skriven av Erdmann Neumeister. Denna kantat komponerades till 2 december 1714 och framfördes i Weimar. Som Thomaskantor framförde Bach denna kantat återigen 28 november 1723 i en av Leipzigs huvudkyrkor.


J. S. Bach (1685–1750). Skärmdump fr “Bach på 90 dagar” 

Bach föddes 1685, under barockens tidevarv, mitt i nuvarande Tysklands hjärta. Det trettioåriga kriget mellan protestanter och katoliker hade slutat 1648. Martin Luthers lära blev en klart lysande ledstjärna på den mörka himlen De tyska furstendömena var på väg in i upplysningen och den vetenskapliga revolutionen pågick, men fortfarande förekom mycken vidskepelse. Häxor brändes t.ex. på bål fram till 1730-talet.

Döden drabbade alla familjer, inte endast genom krig och avrättningar. Bach själv förlorade sin mor vid just fyllda åtta år. Nio månader senare dog hans far. Den unge Johann Sebastian tillhörde en stor och berömd musikersläkt och under faderns begravning sjöng han sopran i kyrkokören med Luthers text ”Mitt i livet omsluts vi av döden”. Tillsammans med brodern fick han sedan flytta till en 14 år äldre släkting. Bach gifte sig och bildade familj. När den första frun dog vid 35 års ålder, gifte han om sig med en sexton år yngre sångerska. Han fick sammanlagt tjugo barn varav endast hälften nådde vuxen ålder.

Bach tog tidigt till sig uppgiften att omsätta Luthers och Bibelns texter i en gudshängiven och upplyftande musik. Han räknas till de främsta inom orgelmusiken och var även en skicklig violinist. Alla förlorade nära anhöriga och det måste ha varit trons största uppgift att skänka tröst i en svår och oförklarlig värld. Ofta märks en självupplevd sorg i Bachs musik, men aldrig som en självömkan utan trösterik och upplyftande. Det känns ibland som om han komponerat en tröstande vaggvisa, en balsam för själen. ”Bach låter oss höra Guds röst i mänsklig form”, har någon sagt. “Det är som att komma hem.”.

1708 flyttade Bach med sin familj till Weimar och det eleganta hovet och slottskyrkan där. Han kom för första gången i kontakt med italiensk musik, skriven av bl.a. Vivaldi och Corelli. Detta första möte blev en viktig tid i hans komponerande och en början på hans riktigt stora verk för klaviatur. Här började han också skriva tjugo fantastiska kantater för kapellet i Weimar, bl.a. den som spelas under första advent.

En kantat (hymn, lovsång; av lat. canto, sjunga) var från början ett italienskt stycke för soloröst och några instrument. Formen togs över av tyska kompositörer och knöts till den luterska liturgin. I Leipzig skrev Bach ett kantat i veckan till Guds ära. Dessa framfördes under gudstjänsterna någonstans mellan bibeltexten och predikan och illustrerade dagens predikotext. Allt som allt kom han att skriva två hundra kyrkokantater, 25 – 30 minuter långa.

Första adventskantaten BWV 61

Kantat nr 61 uppfördes alltså för första gången under första adventssöndagen 1714. Den består av flera satser för solosång, kör och orkester. Den börjar och slutar med hymnen ”Nun komm der Heiden Heiland”. Bach kunde verkligen måla upp en scen i toner. I librettot drygt nio minuter in i kantaten kan du lyssna till lite extra på fiolerna som imiterar knackningar. Texten kombinerar Jesu intåg i Jerusalem ridande på en åsna med en inbjudan att inträda i den kristnes hjärta. Jesus knackar på dörren: ”Öppna dig, min själ, mitt hjärta. Jesus vill komma mig när.”

Här kan du slutligen få lyssna till BWV 63 som uppfördes för första gången under första juldagen 1713:

Kersti Wistrand

Källor: TV-programmet “Bach på 90 dagar” samt Gardiner, John Eliot, Music in the Castle of Heaven, 2014, Penguin Books. ISBN 9780141977591.

About Kersti Wistrand

Kersti Wistrand är psykolog och adjunkt i bl a religion och historia med studier i shamanism och medvetandeforskning. Hennes specialitet är förändrade medvetandetillstånd i samband med nära döden samt förlossning. Hon är tillsammans med dr Jan Pilotti redaktör och medförfattare till boken ”Medvetandet och döden” (1982). Se Libris. Boken innebar att Wistrand tillhörde kretsen av ”offentliga personer” under 80-talet. Wistrands forskning har fått stor uppmärksamhet i bland annat Ryssland.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: