Jag upptäckte att Irakisk Kristus spelar någon vecka till. DEN ska ses. Hassan Blasims text, Nathalie Ringlers regi och en enastående ensemble! PÅ direkt uppdrag av Teater Galeasen har dramatikern Lukas Svensson gjort en bearbetning där han tar fasta på bokens tematik av inre och yttre exil, tro, magi, våld, krig sex och berättande. Vi hamnar i ett gränsland mellan fantasi och minne, en surrealistisk skildring av en rå verklighet där vi rör vi oss mellan Irak och Finland.
TEXT: Rita Schwarz
I mars månad 2020 hade Irakisk Kristus urpremiär på teater Galeasen, Skeppsholmen Stockholm. Pandemin förorsakade nedstängning och jag fick då välja nya biljetter till den andra omgångens spel. NU har ni som missat den, chans att gå. Nypremiär var 13 mars 2023 och ytterligare några föreställningar visas under våren. Den bygger på Hassan Blasims bok med samma titel. Jag läser att Blassim har revolutionerat arabisk litteratur. Från Finland fick han sitt internationella genombrott, 2014 utnämnde The Independent den till årets bästa översatta bok. Boken rankades även som Årets bok i Publishers Weekly. Han introducerades i Sverige 2015 med denna novellsamling.
Berättelserna i Irakisk Kristus skildrar det infernaliska tillståndet i Irak, och för tankarna till magisk realism, t ex Salman Rushdie och Borges. Nathalie Ringlers regi har jag inte ens ord för. Formidabelt. Hon är förmodligen också scenografen i samarbete med en enastående ensemble. Vilka prestationer. Det var längesedan jag såg och upplevde en teaterföreställning så starkt. Här kan jag tala om scenkonst. Helt förståeligt fick Ringler 2021 Svenska Dagbladets Thaliapris. Juryns motivering löd: ”Natalie Ringlers omtalade uppsättningar på Teater Galeasen borrar i smärtsamma frågor om hur våld, rädsla och längtan präglar oss. ’Vår klass’ 2013 var en milstolpe, och hon har fortsatt att skapa fantastisk ensembleteater med djärv energi som drabbar både kropp och intellekt”.
Vi bjuds in till ett mörkt och rörigt scenrum. Spegelskärvorna på golvet kan nog ses som nedfallna himlaskärvor? Senare nosar jag upp att poeten Rumi på 1200 talet – att sanningen är en spegel som ramlat ned från himmelen och gått i 1000 bitar.
Spegelskärvor, söndertrasade människor och krigets bombade Bagdad med alla flyktingar som tvingas till nya länder. I författarens fall, Finland. Skådespelarna växlar hela tiden roller eller drar till sig vår blick med byggen av ett flertal miljöer på den stora scenen. Regigreppet framträder alltmer, med fasta punkter som träder fram ur kaos. I röran utspelas en räcka av våldsamma krigsanekdoter. Sanningens skärvor är utbytbara.
Går det att selektivt välja sitt bagage som medtages till det nya landet? Spelet visar att det kan skilja sig inom en och samma familj. Maryam öppnar kebabrestaurang medan brodern, trots det tagna namnet ”Carlos Fuentes” plågas av sina mardrömmar. Andra flyktingars öden slingrar ihop sig med föfattarens egna minnen och berättelser
Ingen är eller blir någon sliten kliché. Psykologen går Hassan till mötes – hon vill förstå vargarna som jagar in honom på toa. Hundtematiken utvecklas och vi ser och hör tungor som flåsar slickar. Det morras och gnys. Gränsen mellan djur och människor tunnas ut. Vi är hundar.
Boka biljetter här: https://galeasen.se/
Boken kan beställas https://www.bokus.com/bok/