1976- 1980 arbetade jag främst med radio och kom även sommaren 1978 att vikariera som chef och producent på Sveriges Radios Ungdomsredaktion.

Text Börje Peratt
Originalartikel: Big Bert – och ett radioprogram som tog skruv

Det var en utmanande epok och några gånger kallades jag upp till programchefen Stig Olin för att förklara varför vissa programidéer var värda att genomföras. En gång var då jag ville åka till Berlin för att undersöka en ny ungdomsrörelse där under beteckningen “Die Grünen”, de Gröna. Den inspirerade mig sedan till sagan “Gräset Gror” [1] som gick sommaren 1978 och fick fina recensioner i Dagens Nyheter där Cecilia Steen-Johansson menade att den borde ges ut som LP.

Ett kuriosum i sammanhanget är att sagan handlar om den nya gräsrotsrörelsen av maskrosor. Fyra år senare bildas Miljöpartiet med maskrosen som symbol.

En intervju med “Skara”- Bert Karlsson blev också ganska uppmärksammad. Det stod klart att Bert ljög om sina produktionsmetoder. Bert ringde direkt efter sändning till Stig Olin och krävde att reprisen skulle stoppas.

40 år senare aktualiserade radiokollegan Stefan Wermelin detta program och P1 Kultur återsänder nu delar av programmet under rubriken “Big Bert” LÄNK. I samband med det presenteras också en recension av boken ”Bert Karlsson – Oraklet i Skara” skriven av Daniel Levin.

Boken är just så där hisnande rolig och irriterande som herr skivbolagsdirektören själv, som stenhårt riktade in sig på Svensktoppen med alla medel. Det tog för lång tid att låta dansbanden själva spela på låtarna, in med studiomusiker, och sen var det bara att låta olika sångare pröva tills det blev en hit. Kollaget här är från Neonmagasinet 1978, ett inslag Börje Peratt gjorde då. Varje ny textrad, ny sångare, billigt sätt att fabricera framgång. Men Bert hävdade då att det var minsann de olika banden som spelade. Dom spelade bara likadant.

Maria i fyra olika versioner, klassiskt pop produktionssätt, vi kan tycka att det luktar lurendrejeri, men i Berts värld är det bara resultatet som räknas. Han producerade skivor som folk köpte och tyckte om, det där med konst och känsla fick andra hålla på med, /Stefan Wermelin

Moralen hos Bert kan väl tyckas väl pragmatisk. Han kunde ha sagt att inom branschen är det inte ovanligt att man tar hjälp av studiomusiker och det viktiga var att sången och sångaren kom fram. Istället för att lansera det som olika dansband. Det var det som blev fel. Dock fick hans uthållighet belöning. Jo, känslan för vad som slår resulterade i att “Maria” till slut kom in på Svensktoppen.

Nostalgin om tiden på radion beror nog på att jag nyligen träffade radiolegenden Lennart Wretlind. Han kör fortfarande radio i “Wretlinds värld” på Spotify.

Börje Peratt

  1. Sveriges Radio. “Sommar med ungdomsredaktionen i Stockholm. “Gräset gror”. Börje S Persson. Arkivnr: 193.925-5, 193.926-3. Första gången sänt 1978-07-11

En månad efter sändningen av programmet gifte jag mig med Ritva och vi slog ihop våra efternamn till Peratt. När jag meddelade det i personaltidningen Antennen kom två ilskna dementier från två andra Börje Persson. Det var just en anledning till namnbytet, att vi ofta förväxlades.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.