Nättidskriften Dixikon är en ideell, politiskt fristående och också i övrigt obunden kulturtidskrift där ett flertal av Sveriges mest kända skribenter skriver om sådan utländsk kultur & litteratur som inte är översatt till svenska eller på annat sätt redan är känd här, och då företrädesvis från andra språkområden än det engelska, som dominerar stort. Tidskriften är gratis och utan reklam och drivs med ekonomisk stöd från Statens kulturråd.
HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST
Av Mikael van Reis
I det tredje avsnittet av Mikael van Reis essä om händer i konsten genom seklerna, har han nått sextonhundratalet och Rembrandt van Rijn, vars porträttkonst innefattar också händernas närvaro, ofta förstorade, ofta i beröring, som om målarens egen hand visade sin närvaro mot den duk som målas.
ÄR POPULISM PROBLEMET?
Av Hans-Ingvar Roth
De nationalistiska rörelser som växt fram i Europa, med förakt för traditionella liberala etablissemang och för mänskliga rättighetsinstitutioner, betecknas ofta som populistiska. Rob Riemen menar att begreppet kan vara missledande, och att istället fascismen åter har blivit det allvarligaste politiska problemet.
BÅLGETINGARNAS ANKOMST
Av Jeana Jarlsbo
Det vilar ett sagoskimmer över den brännande aktuella romanen L’amas ardent av den tunisiske författaren Yamen Manai, född och uppvuxen i Tunis men numera bosatt i Paris. I den prisbelönade romanen skildras hur en fredlig biodlares egna bin atackeras av importerade bålgetingar samtidigt som den tidigare lika fredliga byn, där fria val skall hållas, övertas av en grupp islamister.
FRÄMLINGARNA
Av Lena Kåreland
Om en aktuell och viktig fransk ungdomsroman om ensamkommande flyktingbarn och om dem som skor sig på migrationen, som ett exempel på fransk ungdomslitteraturs allt större engagemang för samhällsfrågor
SOLDATER RÄDDADE UR GLÖMSKAN
Av Lars Lindvall
I år är det 100 år sedan första världskriget avslutades. Lars Lindvall skriver om fänriken Maurice Genevoix, som under och strax efter kriget skrev fem berättelser om dem som stupade, som sårades, som försvann och de blott fyra som överlevde.
NONSENS. EN KONST I SIG
Av Magnus Hedlund
Om konstnären, illustratören, kompositören, ”limerickaren” och nonsensdiktaren Edward Lear och om biografin ”Mr. Lear” av Jenny Uglow från 2017
FRIHETENS SKRIVKONST
Av Ulf Eriksson
I en längre essä tar Ulf Eriksson upp den nyligen avlidne, mexikanske författaren Sergio Pitol, och sätter hans experimentella skrivande i ett större sammanhang, litterärt och för samhället i stort.
DER REISENDE
Av Tommy Andersson
En litterär händelse i Tyskland. En nyutgåva av romanen Der Reisende från 1938 har väckt stor uppmärksamhet i Tyskland för dess litterära kvaliteter, men också som den kanske första litterära bearbetningen av tyska judars upplevelser av kristallnattens följder.
Johannes Bobrowskis litterära landskap
Av Anders Björnsson
En längre essä i den tyskspråkige författaren Johannes Bobrowskis fotspår till Europas mitt, som reflekterar hans författarskap präglats av en värld sammansatt av många olika kulturer, religioner och språk, den slaviska, den tyska och den judiska, förintad under andra världskrigets folkmord.
DEUTSCH, NICHT DUMPF
Av Martin Lagerholm
I denna ”handbok för upplysta patrioter” av Thea Dorn som tar upp värdefrågor och begrepp som nationalism, tradition och kulturell tillhörighet, vill hon med ledordet ”upplysta” särskilja den besinningsfulla och intellektuellt prövande patriotismen från den värsta grobianiseringen och det etniskt mest exkluderande bruket av ordet. En både skarpsinnig och angelägen, för att inte säga nödvändig, bok.
Maja Lucas – Mor
Av Tomas Forser
Maja Lucas senaste roman ”Mor. En historie om blodet” har med rätta väckt uppmärksamhet. I denna stilsäkra relationsroman om ansvar skildras den intimaste av relationer, den mellan mor och barn under de första åren. Lucas gör det med oförställd och ofrånkomlig intimitet och utan att väja för smärtpunkterna.
DAGORDNINGEN
Av Jan Henrik Swahn
Vuillards L’ordre du jour ger nytt liv åt nazisternas groteska agenda och andra världskrigets vansinne. Bokens underliggande budskap kan kokas ner till: Skam över europeisk eftergiftspolitik som aldrig synade Hitlers bluff och därför gjorde kriget möjligt. Skam över de veklingar som lät sig imponeras eller skrämmas av nazisternas propaganda. Skam över oss alla.