Reinkarnationstron breder ut sig i vårt land. Biskop emeritus Bengt Wadensjö har funnit stöd för denna tro även i Bibeln. Med reinkarnationstron ges en ny tolkning av bibeln. Tron på det jordiska livets misstag ersätts av en tro på själarnas eviga gemenskap med Gud.
TEXT: KERSTI WISTRAND
Bengt Wadensjö blev docent i kyrkohistoria 1971 och biskop i Karlstad stift i Svenska kyrkan (1986 – 2002). Han har varit direktor för Ersta diakoni. Han är även författare och en känd förespråkare för religionsdialog och menar att Gud är densamma för alla människor, oavsett religiös tillhörighet.
Bengt Wadensjö har gjort sig känd för att vara vidsynt och öppen för andliga upplevelser. Han har själv haft flera sådana, där han räddats till livet. I sin nya bok om Gud berättar han hur han i åttaårsåldern var ute och cyklade i mörkret och åkte snålskjuts genom att hålla sig i flaket på en timmervagn dragen av en häst. Plötsligt känner han det som om en osynlig hand för hans cykel åt sidan. Sekunden efter kommer en motorcykel i stor fart och kör in i timret där han just hållit sig fast. Hästen börjar skena och bonden far trettio meter genom luften och ut på en potatisåker, medan Bengt själv klarar sig utan en skråma. Vid ett annat tillfälle får han andlig hjälp att ta sig ur en isvak som han hamnat i då han var ensam ute på isen. I båda fallen tolkar han det som att Gud hjälpt honom, att vi är omgivna av osynliga goda krafter; något som han vill delge sina medmänniskor.
1988 blev Jan Pilotti och undertecknad inbjudna av biskop Wadensjö att föreläsa om nära dödenupplevelser i Stora Sköndal, vilket hör till Ersta diakoni. Tio år senare grundade han den politiskt, religiöst och ekonomiskt fristående Centrum för samtidsanalys, där han är director. Där undersöks förändringar och värderingar i tro och vetande genom enkäter gjorda av Demoskop och United Minds. Wadensjö har funnit att väldigt många personer har egna erfarenheter av andliga och paranormala upplevelser, fast de inte alltid talar öppet om dem. Vid undersökningar utförda under det senaste decenniet visar svenska folket en ny och allt större öppenhet för reinkarnationstanken. Mer än två tredjedel av svenska ungdomar tror enligt undersökningarna på reinkarnation och mer än en tredjdedel av svenska folket som helhet tror på själens återfödelse i en ny kropp.
”Gud, ett svallande hav av nåd, frid och kärlek” [1]
Idén till sin senaste bok fick Wadensjö när han läste ”Fältet” av den engelska vetenskapsjournalisten Lynne McTaggert, som anser att vetenskapen och religionen talar om samma sak. (Wadensjö menar dock att tro och vetande inte är identiska.) Tillvaron bygger på ett energifält, Nollpunktsfältet, som vårt inre står i kontakt med och där vi finns innan vi dör och dit vi återvänder efter döden. I boken lägger Wadensjö fram sina tankar om Gud. ”Vi behöver tala om Gud på ett meningsfullt sätt idag. Vår tid är global, teknisk, ekonomisk, rationalistisk, men samtidigt andligt öppen. Jag vill bryta upp från det konservativa synsättet. Gud är ande, inte en en skäggig man eller en hen.”
I ett kommande boktips kommer jag att skriva mer om Bengt Wadensjös bok.
Under hösten har jag lyssnat till två av Bengt Wadensjös föredrag i Nätverket Brobygge & Dialogs och Kreaprenörs regi LÄNK, där han öppnar upp för reinkarnationstanken i Nya testamentet utan att själv ta ställning för eller emot.
På ett humoristiskt och lättsamt sätt kåserar Bengt Wadensjö snarare än föreläser. Med vishetens och ålderns rätt, han fyller 79 nästa gång, vågar han ta bladet ur munnen och ömsint gyckla om trångsynthet inom kyrkan och religionerna. Ett av sina föredrag inleder han med att presentera en skämtteckning införd i SvD, där två rymdutomjordingar tittar ned på alla krig på planeten jorden: – Vad gör de egentligen? – De slåss om vilken religion som är viktigast, lyder svaret.
Wadensjö har förmågan att se det mesta ur ett metaperspektiv: ”Vi bygger hus för Gud, men stänger ute folk”, menar han. Religionen misstolkas så ofta. Själv vill han se Gud som ett nådeshav av frid och kärlek. Gud är ande eller som Paulus uttrycker det: ”Det är i Gud vi lever och rör oss och blir till”. Kärnan i alla religioner är densamma. Han talar om Den Helige ande, Qi och chi. Grunden för fred finns i nådehavet, men man talar nästan aldrig om den Helige ande i Svenska kyrkan, utan mest om Jesus och Gud, menar han.
Reinkarnationstankar i Bibeln
Man föds och man dör. Den avlidnes själ förs till himmelens port, där den hamnar i detta nådehav. Men stannar den avlidnes själ i nådehavet eller går den tillbaka till ett nytt jordeliv?
Biskop Wadensjö menar att Jesus säkerligen trodde på reinkarnation och att det finns ett tiotal bevis för detta i skrifterna. Jesus var uppvuxen med fariséerna som trodde på ett liv efter döden medan seloterna, en annan gruppering i det judiska samhället, inte trodde på detta. Ett tydligt exempel är när Jesus en gång blir tillfrågad på Förklaringsberget om han är den återfödde profeten Elia, men upplyser att så inte är fallet. Han påpekar istället att det är Johannes Döparen som är det.
Själv minns jag partier i Gamla Testamentet där kontakt med de döda tas via medier och där kung Saul rådfrågar den avlidne profeten Samuel via ett medium om hur det ska gå i en kommande strid (1 Samuel: 28:7).
Enligt bibelns texter predikar Jesus aldrig om reinkarnation. Bengt Wadensjö menar att en ny linje kom till inom den kristna kyrkan på 200- och 300-talen. Kyrkan skulle bli enhetlig under kejsaren. Där någonstans kan reinkarnationstanken tagits bort av maktpolitiska skäl.
I sin bok om Gud lanserar Bengt Wadensjö en gudsbild befriad från strafftänkande. Han avfärdar tankar om en evig pina. Reinkarnationstanken hos så många svenskar ger en ny syn på döden. Han för fram ett positivt glädjebudskap: ”Gud är ett svallande hav av nåd, frid och kärlek”. Själv känner jag igen mig i mystikernas erfarenheter samt i en del nära dödenupplevares upplevelser av ljuset fyllt av ”villkorslös kärlek och all världens kunskap.”
Juldagen 2015 gick biskop emeritus Bengt Wadensjö ut offentligt med en debattartikel i Svenska Dagbladet LÄNK. Det ska bli spännande att se vilka svar han får från kyrkligt håll.
Slutligen bör liberalkatolska kyrkan nämnas, en kristen kyrkan med präster, biskopar och ritual, som bekänner sig till reinkarnationstanken.
Kersti Wistrand
Referens: 1.Wadensjö, Bengt. Gud ett svallande hav av nåd, frid och kärlek. Recito förlag, 2015. Länk: http://www.litenupplaga.se/1353