Möte med Bengt Göransson – om meningen med livet

11
1854
Börje Peratt intervjuar Bengt Göransson 30 mars 2017 Foto: Lars af Sillén
Börje Peratt intervjuar Bengt Göransson 30 mars 2017 Foto: Lars af Sillén

Jag har idag återsett och intervjuat Bengt Göransson, fd kulturminister i socialdemokratisk regering under Olof Palme. Bengt har haft officiella engagemang inom flera av mediebranschens organ såsom Svenska Filminstitutet, Svenska riksteatern, expert i film- och radioutredningar mm. Listan är lång.

TEXT: Börje Peratt intervjuar Bengt Göransson

Ett skäl till min kontakt och intervju är en mening som Bengt lade upp på Facebook om ”Jag funderar idag på meningen med livet”. Den är som gjord för ett ”Samtal med …”. Någon dag efter jag bokat mötet med Bengt fick jag några tvivlande kommentarer om en tidigare artikel med en historiebeskrivning om socialdemokraters betydelse för bildande av Vetenskap & Folkbildning LÄNK. Man ifrågasatte att det var ett Socialdemokratiskt initiativ och särskilt att Bengt Göransson hade en roll i detta.

Redan 2011 fick jag av Bengt besked om hur det låg till och nu kändes det angeläget att även få höra om Bengts tankar kring det.

Har man läst och tagit del av Bengts skrifter och inlägg så är det svårt att få ihop VoFs nutida agerande med det som jag uppfattar som Bengts värdegrund. Då 2011 diskuterade vi det aldrig på djupet men jag fick en känsla av att Bengt inte helt följt med i VoFs aktiviteter.

Nu fick jag chansen att förhöra mig om både Bengts bakgrund och hans synsätt. Mer om detta kommer att presenteras längre fram då jag tagit mig genom det inspelade materialet. Men en sak står klart, Bengt Göransson är mot ”Förvillarpriset”. Han uttryckte sig samtidigt kritiskt till de utvalda, ”varför uppmärksamma dumbommarna”.

Jag nämnde att det instiftades av SO Hansson som ett angrepp mot min kollega på SVT, Dag Stålsjö, där orsaken var att Stålsjö spekulerade i om Sveriges vagga stod i Västergötland och inte i Uppsala. [1] Det är den teori som Guillous Arnhistoria också vilar på. Stålsjö drabbades 1987 av en häxjakt av oanade mått emedan Guillou fått vara i fred. Forskning många år senare visar att Stålsjö till stora delar hade rätt. [2] En TV serie om Vikingatid från 2017 (SVT Play) som kommit fram till liknade slutsatser som Stålsjö har följaktligen anmälts till Granskningsnämnden (PDF) av associerade till VoF. LÄNK
Den av Göransson initierad föreningen Vetenskap och Folkbildning har genom sin kontroll av Wikipedia raljerat över Stålsjö och hävdar Uppsalaperspektivet som enda sanning utifrån vad som kallas bias och pseudovetenskap. Länk

Flera andra så kallade ”Förvillar”-kandidater som också har en vass hjärna har drabbats, således inga dumbommar. Bengt kunde hålla med om det och menade att det är angeläget med ett fritt tankesätt men han lade gärna till att det var så enkelt att tycka utan att basera sig på kunskap och reflektion. Vi återkom ofta till betydelsen av denna eftertänksamhetens kunskapsbildning. Bengt förordade också mötet i organiserad form där folk ser varandra i ansiktet.

Opinion skapas inte i biografen menade Bengt. Eftersom där ser publiken bara ryggar och kommer inte till samtal. Om Bengt skulle vara med på biografvisningarna för ”Läkaren som vägrade ge upp”, kanske han skulle komma på andra tankar. Långa samtal och diskussioner uppstår ofta direkt efter biovisningen varför vi måste hyra filmsalongen minst en timme extra för dessa samtal. Länk

Vi kom även in på trosfrågor där Bengt tog avstånd från ateismens tvärsäkra ”plakatpropaganda”. Han menade att kristna uttryck i samband med olika ritualer var betydelsefulla och en del av vår kulturella gemenskap. Den auktoritära ateismen utgår från att människor inte är intelligenta nog att se skillnad på tro och upplevelse. Att sjunga med i kyrkan innebär inte för den skull att man blir mer Gudatroende.

Hans Welin filmar, Börje Peratt intervjuar Bengt Göransson Foto Lars af Sillén ©

Bengt menade också att skolans uppgift inte är att förringa tro eller övertyga om vare sig ateism eller annan trosföreställning. Jag valde här att inte gå in på min kritik mot Sturmarks förbund, de flesta vet vad jag tycker om antihumanism, [3] [4] men jag frågade ändå Bengt om vad han lägger in i ”humanism”. Hans svar blev att det handlar om att bry sig om varandra. Ett samhälle är helt beroende på samverkan och kommunikation. En enskild bygger inget samhälle.

”Man är mer än platsen för sina fotsulor.”

Jag återkommer med det filmade materialet och ytterliga innehåll.

Tack Bengt!

Börje Peratt

Referenser
1) Svearikets vagga Länk
2) Spännande om Sveriges vagga Corren 2003 Länk
3) Sanningen om VoF – Den som inte får komma fram Länk
4) Offer för den svenska antihumanismen Länk

11 KOMMENTARER

  1. Att tala om ”meningen med livet” är som att lyfta sig själv i håret. Det viktiga är ”Livet med mening”. Något åt det hållet är vad det grekiska ordet ”spoudaios” (som jag valt som e-postadress) betydde hos Aristoteles. Jag kanske skulle någon gång, innan det är för sent, ta mig an att publicera i ny upplaga texten till min doktorsavhandling ”Skapande mening”. Det låter nästan som ”medvetandets uppkomst”.

    • Bengt Göransson skrev öppenhjärtigt om att ”han tänker på meningen med livet”. För oss handlar det då om att lyssna istället för att i förväg möjligen fördomsfullt värdera innebörden av orden. Vi hamnar av och till i detta ganska märkliga till synes motsatsförhållande vem som har rätt och fel. I funderingar kring meningar med livet tycks sådana värderingar kontraproduktiva. Eftersom detta är en högst personlig resa. Bengts öppenhet gör mig nyfiken jag finner ingen anledning till att vilja rätta till ursprungsfrågan. Dock kom vi i praktiken inte att diskutera just detta utan en rad andra frågeställningar. Dock inte ”medvetandets uppkomst”.

      • Jag öppnar denna sida flera år över dess tillkomst och reagerar på din (Börje Peratts) kommentar om min kommentar. Det verkarrena diktatur att avvisa en diskussion om valet av terminologi. Ty sund mänsklig liv i gemenskap innebär ”dia-logos” dvs. att genom tanke ock språk försöka finna ett synsätt som vi kn dela och so gynnar vår mänskliga samvaro. Detta innebär att vi kan låta olika uttryck konfronteras med andra, för att söka en bättre gemensam förståelse och utveckla ett gott livssammanhang i gemenskap. Jag har inte påstått att Bengt Göransson inte försöker ge uttryck åt sin uppfattning om meningen och om livet. Jag har ändå rätt att låta ett annat uttrycksätt byta och därmed berika perspektivet. Det är detta som gör språket till vårt viktigaste verktyg i gemenskap. En dialog är just ett sätt att vrida och vända på språket och på perspektivet om det vi talar om.

  2. Det var snarare slagrutor och evighetsmaskiner än teorier om Svearikes vagga som förlänade Stålsjö priset, vilket även framgår av motiveringen.

    Hans spekulationer om att Gamla Uppsala och Birka egentligen låg i Västergötland har knappast fått upprättelse.

    • Vad SO Hansson och upplandstrojkan anförde som skäl för förvillarpriset är en sak vad som låg bakom en helt annan. Stålsjös fantasifulla spekulationer till trots ursäktar det inte VoFs desperata agerande som sedan dess fortgått med det ena klavertrampet efter det andra.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.