Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-04 08:50:05

Pål Bergström
Moderator
Registrerad: 2013-04-03
Hemsida

Stora förändringar väntar

Tror att vi kan vänta oss stora sociala, ekonomiska och politiska förändringar inom en mycket snar framtid. Med början i ett nytt finansiellt system, kanske inom några veckor eller till och med dagar. Steg mot en förändring av medvetandet.

#2 2013-04-04 18:09:46

Börje Peratt
Admin
Registrerad: 2013-03-31

Re: Stora förändringar väntar

”Pengar – på planetens villkor” Av Åsa Brandberg Humanistiska förlaget (2008) CITAT: ".. jag plötsligt förstått att den samlade ränteskulden inte kan betalas, eftersom alla pengar är utlånade mot ränta från början … Jag fick en chock när jag förstod att vårt globala penningsystem har en automatik som leder till jordens död om den fortsätter. … Antingen kraschar det ekonomiska systemet först, och då riskerar vi ett allas krig mot alla. Eller också utger man ständigt mer räntebelagda pengar och skjuter den finansiella kraschen på framtiden tills naturen inte längre håller.” (Å Brandberg)

#3 2013-04-05 12:54:04

Börje Peratt
Admin
Registrerad: 2013-03-31

#4 2013-04-05 14:43:15

Leif_Erlingsson
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-05

Den vetenskapliga motståndsrörelsen ser jag som en mycket viktig företeelse.  Bevis:  Extremt motarbetad, kallad "pseudovetenskap" och det bildas grindvaktsorganisationer (likt VoF).  Den vetenskapliga motståndsrörelsen är mycket vittförgrenad och saknar hierarkisk organisation utan bedrivs istället intuitivt med inspiration från alla former av mänsklig insikt, psi, konst, mystik, symbolism, myter o.s.v..  Alltså skapar den ett verklighetslapptäcke från hela verklighetspusslet.  Holism.  För att vara del av motståndsrörelsen kan man inte följa någon annan utan måste göra sitt eget arbete.  Inspireras, ja, men sätta ihop själv.  För många som gör detta börjar dock en viss samstämmighet, dock ännu ej klart i fokus, framträda.

Som nämnt finns det ett starkt motstånd mot denna trend.  I ett samtal i Abdel-Masih Wazirs kök på Kungsholmen för flera år sedan framkastade jag bilden av "experten" uppe vid "kunskapstaket", och han sa till mig att inte tappa den bilden, den var viktig.  Expertens hela position bygger ju på att kunna förklara 'gränsen för mänsklig kunskap'.  När ett nytt verklighetslapptäcke blir allt tydligare så är detta det mest skrämmande som kan hända "experten".  Han eller hon blir ju "ingen" - hamnar mitt inne i kunskapslådan igen, som "alla andra".

Så "experten" motarbetar med all sin makt det gryende nya verklighetslapptäcket.  Det "ska vara" barriärer mellan de olika vetenskapliga disciplinerna, mot parapsykologin, mot det spirituella, mot myterna, o.s.v..  För skulle dessa vattentäta skott förstöras, ja då kommer snart ett nytt verklighetslapptäcke klart i fokus för alla att se, och han/hon "blir ingen".  Avgrundsskräck!  För vad skulle han/hon vara "utan språkförbistringen"?  (En människa?...)

#5 2013-04-05 15:29:33

Pål Bergström
Moderator
Hemsida

#6 2013-04-06 15:31:52

Lotta
Gäst

Palb, Jag tror det är dömt att krascha snart. Trodde det skulle skett tidigare. Som Börje är inne på, räntan tar ut sin rätt. Vi är alla slavar under räntan. Det ekonomiska systemet är magi och dimridåer där ett fåtal kan styra de många. Så ser jag det.
Leif Erlingsson. Det där är så intressant och en viktig diskussion så jag tycker det förtjänar en egen tråd. Om du vill kan du kopiera inlägget och starta ny tråd.

#7 2013-04-06 21:14:02

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

Tack.  Det är gjort.

#8 2013-04-10 14:23:49

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#9 2013-04-10 19:20:25

Lotta
Gäst

#8 "Det riktigt stora som sker bortom alla detaljer är det artificiella vs. det levande.  Artificiella system vs. levande människor."

Det här är vad jag ser också, det pågår ett krig mot det mänskliga, mot naturen, mot det naturliga. (Tänker på Fritz Langs Metropolis här) Det är som om det ska äta sig in överallt...denna maskin. Men samtidigt ser jag en stark motkraft och det är över hela världen...många unga ojojoj dom är så alerta. Här i Sverige känns det bara lite extra....nedsövt.

Senast ändrad av Lotta (2013-04-10 19:20:50)

#10 2013-04-18 00:58:45

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#11 2013-04-18 10:56:54

Lotta
Gäst

Ja det sägs så att det kommer bara vara metallerna som räknas. Papper ska man undvika helt.
Jasså dom drar nu? Man kan verkligen undra om dom vet något som allmänheten inte får veta?
En annan sak...det har ju talats om en ny valuta för USA, Kananda och Mexiko. "Amero" Är det någon som känner till mer om det, pratar man fortfarande om att införa Amero? Eller kan det vara så att saker inte går precis enligt ritningarna. Det verkar ju meningen att man på längre sikt tänkt skapa en världsvaluta. Kommer det ske. Vad tror ni?

#12 2013-04-18 14:32:03

Pål Bergström
Moderator
Hemsida

#13 2013-04-18 14:41:48

Lotta
Gäst

Loggar bara in för att tacka för spännande läsning. Jag ska försöka sätta mig in i vad du skriver om.  De-globalisering. Det låter hoppingivande.

#14 2013-05-02 13:07:59

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

Board footer