Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-04 11:59:16

Börje Peratt
Admin
Registrerad: 2013-03-31

Agnosticism

En Agnostiker kan uppfattas som en som inte vet om Gud finns, eller som med alla osäkra faktorer inte kan formulera en tro på Gud. Agnostikern skiljer sig från ateisten som är mer övertygad om att Gud inte finns.
Många säger sig tro på något osäkert vad. Jag skulle gärna vilja höra vad folk i så fall tror på.

Ordet agnosticism myntades möjligen av Thomas Henry Huxley kring 1888-1889 då Huxley publicerade en artikel med samma namn. 
Huxley avsåg med sin definition att man inte kunde uttala sig om det ovetbara eller tillvarons yttersta grunder. Han kom senare att ta avstånd från begreppet "det ovetbara", och menade att vad andra vet eller inte vet också är något som låg utanför hans egen horisont.

#2 2013-04-16 19:59:01

zecharia
Gäst

Re: Agnosticism

Människan horisont är förvisso inskränkt. Begränsad till en materiell livssyn. Inte tillåten att ta steget utanför den. Blir hånad om den försöker.
Det kallas upplysningstid.

Det "ovetbara" är det som finns bortom skapelsen, som är dess ursprung. Som produkter av skapelsen är vi begränsade till dess ramar. att ta oss utanför skapelsen anser vi inte går, ty vad skulle finnas därutanför?

Kanske finns Intet?
Skrev en dikt på temat för att antal år sedan:
I Alltets Öga, Intet finns
Alltets Tanke, Intet minns

Evighet är Intet
Alltet är ett nu

Och tiden är ett Intet
ty Alltet det är du

När allt är sagt och hänt
har evigheten satts på pränt

När så du ser
till evighetens rand
ryms Alltet
i kornet på en strand

Kommentera gärna!

#3 2013-04-29 21:29:21

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Börje #1 Agnostiker är man kanske oftast, eftersom man vet att man inte kan veta? Frågan jag brukar leka med är om man kan vara helt säker på något man vet eller inte vet i det större frågorna? Sällan är något som det ser ut att vara, det är jag ofta säker på. Ja att skapelsen är något styrt från en Gudomlig tillvaro utanför den här materiella tillvaron, det tror jag på.

#4 2013-04-29 21:53:30

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

zecharia #2  Fin dikt. Jag gillar den tanken. Ja, jag kanske inte hänger med? Att vi upplever tid och rum men ändå är en del av Alltet och Evigheten, känns fint.

Board footer