Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-19 23:18:20

Leif_Erlingsson
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-05

Människor som anser sig ha rätt att begränsa andra

Jag har haft att göra med människor som anser sig ha rätten att begränsa det offentliga rummet till det de själva kan eller vill förstå.  Som aktivt och systematiskt arbetar för att få bort människor vars budskap de inte vill höra.  Extra farliga är de som är förbindliga, trevliga, som arbetar genom att skapa sympati.  Då krävs en väldigt klarsyn för att se vad som händer.

En annan kraftfull avledning som appelerar till dina goda sidor är "att bli kränkt".  För det tar naturligtvis verkligen emot att vara "en skitstövel".  På senare tid har jag i flera sammanhang uppmärksammat hur människors personliga känsla av kränkthet värderas högre än vår överlevnad och vårt välstånd.  Fokus läggs på "kränktheten" istället för det viktiga som sades.

När det verkligen gäller är det bra att kunna ignorera andras gillande eller ogillande.  Känslomässigt jobbigt, men om man inte lär sig det så har t.ex. psykopater alltid övertaget.

Annars misstänker jag att en vanlig anledning till beteendet är att man känner sig mindervärdig och då tror sig ha rätt att använda fula trick mot människor som inte verkar bete sig som mindervärdiga.  Dvs omedvetenhet såväl om vad man gör som om konsekvenserna att förstöra möjligheten till inflytande över sin egen situation.

Allt Gott,
Leif Erlingsson

#2 2013-04-20 10:11:54

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Re: Människor som anser sig ha rätt att begränsa andra

Leif! Viktig insikt tycker jag. Jag antar de flesta varit i båda sitsarna någon gång. Man kommer ihåg hur det gick till på skolgårdarna som exempel. Endera tillhörde man de som mobbade, de mobbade eller de som fick anpassa sig för att slippa bli mobbad. Mobbing kan väl vara samma funktion? Att begränsa det offentliga rummet till vad "härskarna" själv vill skall råda. Ibland kan man vara där helt omedvetet antagligen. I de vuxnas värld blir "mobbingen" mer otydlig, och kan drivas med vilseledande "vänlighet" som du säger, manipulerande kanske man kan säga. Ja, visst är det viktigt vara öppen och inte rädd för det man ser, men ack så svårt ibland. Det handlar väl om träning och åter träning.

#3 2013-04-20 13:12:05

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#4 2013-04-20 15:12:09

ÅkeE
Stödmedlem

Hej!
Ja det är lite makabert med den transformationen man gör. Jag kom faktiskt tänka på en historia mitt i allt, som jag hörde för länge sedan.
Sherlock Holmes och Dr. Watson var ute på ett uppdrag en sommar och skulle övernatta i tält nära brottsplatsen.
De gjorde sig klara och kröp ned i sina campingbäddar. De såg den stjärnklara natthimlen och Sherlock frågade:
- Tänker du på något när du ser alla stjärnor Watson?
- Ja det är storslaget och fantastiskt.
- Tänker du på något mer?
- Ja man blir nästan religiös och undrar om det inte finns en Gud ändå när man ser alla stjärnor och galaxer som verkar oändligt.
- Tänker du på något mer?
- Nej jag blir mest andlös, svarade Watson. Vad tänker du på Sherlock?
- Någon har tyvärr stulit tältet...

He he, en liten vink av hur man öppnar ögonen kanske. Sedan kan man ju inte i det här fallet direkt peka ut vem som mår bäst för stunden, men i längden är det väl bra inte bli bestulen på det man behöver smile

#5 2013-04-20 23:35:54

ÅkeE
Stödmedlem

Du tycker väl inte jag underskattar vad du säger, för så är det inte!

#6 2013-04-21 09:44:12

Lotta
Gäst

Mobbingen som sker på skolgården skiljer sig mycket lite mot vuxenlivets mobbing. Ibland ser man vuxna hålla på, visserligen lite mer slugt och förstulet, men skrapar man på ytan så är det samma gamla skolgård.

#7 2013-04-21 10:42:46

Lotta
Gäst

#4 Den där historien är rolig.

#8 2013-04-21 10:54:06

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#9 2013-04-21 11:54:42

ÅkeE
Stödmedlem

#8 Skönt höra! Den länken skall jag ta mej tid senare att läsa.
     Ja den kändes knivskarp. Blir lite eftertänksam, men det skadar aldrig.

#7 Ja den är lustig smile

Senast ändrad av ÅkeE (2013-04-21 16:17:24)

Board footer