Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-07 13:11:27

Mia-44
Gäst

Att tro på Gud?

Jag som tror på ett liv efter döden tror ändå inte på Gud.
Jag är alltså Ateist men ändå inte.

Många tar det för givet att man tror på Gud när man tror på själens fortsatta liv efter döden.
Men så är det inte.

Måste man tro på en gud för att tro på det andra?
Näää..jag tycker det är två skilda saker.

Vad tycker ni?

#2 2013-04-07 16:25:21

Börje Peratt
Admin
Registrerad: 2013-03-31

Re: Att tro på Gud?

Att tro på själen och andar innebär inte nödvändigtvis att tro på en Gud. Däremot kan man fortfarande ställa sig frågor om skapande?  För mig finns detta skapande i minsta mikroorganism. Så skulle det finnas en Gud så kan man se det som att denna skapandekraft har erbjudit livet att skapa sig självt.

Däremot om man har upplevt den sakrala närvaron av något ofantligt större än en mikroorganism, något som kan upplevas som en helhet större än man kan föreställa sig så blir detta sakrala tillstånd (som kan vara kortare än en sekund) gudabenådat.

#3 2013-04-07 19:21:37

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Ja det var lite intressant faktiskt.
Jag känner ateister som inte direkt förnekar själ eller andlighet, så det kanske är vanligt.

Det är de högljudda ateisterna som propagerar sin icketro aggressivare än ett partipolitiskt valfläsk jag har svårt för. Religioner i vårt samhälle gjorde så förr i tiden, men inte nu längre tack och lov.
Jag tror på Gud som ett begrepp som innefattar det mesta vi kan förnimma, det som är källan till allt liv.
Men viktigast ändå att det är vårt personliga fria val smile

#4 2013-04-08 22:01:34

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Jag märkte att jag glömde svara på frågan Mia! Ja nog är det skilda saker tycker jag också, men ändå inte riktigt.

Jag läste, för kanske 10 år sedan, boken Samtal med Gud av Neale Donald Walsch och där fick man förslag att man i stället för Gud kunde säga livet, kärleken eller sanningen. Då kan man säga eller tänka att "jag tror på kärleken" eller "jag tror på sanningen" eller "jag tror på livet" och hyllar lika väl det man tycker är stort och viktigt för oss. Om vi nu bortser från fundamentalister från båda lägren, så är det egenligen livet kärleken sanningen man oftast vill hylla vare sig man är ateist eller troende, så då är skillnaden inte speciellt störande, eller nästan obefintlig. Verkar det rimligt? Jag kan tycka det...

#5 2013-04-09 22:13:45

Helena K
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-08

Senast ändrad av Helena K (2013-04-09 22:14:17)

#6 2013-04-10 18:43:44

Mia-44
Gäst

Hej Helena.

"Jag tror som du på att det finns en excistens men jag tror inte på den Gud som religionerna beskriver"

Precis så känner nog jag med. Att det finns en högre existens men inte en som man kan kalla för Gud.
Vet inte hur jag ska förklara det.

#7 2013-04-19 14:39:15

Börje Peratt
Admin

#8 2013-04-20 08:47:09

Börje Peratt
Admin

Pezzo,

Det finns en Gudstro som omfattat många vetenskapsmän och andra troende särskilt i modern tid och det är att Gud inte lägger sig. Livet har fått den fria viljan och då måste livet pröva allt utan någon styrande övermakt.

Livet får själv ta ansvar för allt som sker.

Människan utsätts för en särskild prövning som har så många möjligheter och val.
Människan har i alla tider bett om vägledning.
Vem eller vad som svarar kan vi spekulerar över, inre jag, högre jag, omedvetet jag, övermedvetet jag, själens jag.
Man kan även fundera över om det finns en själ så finns sannolikt andra själar på andra sidan som bryr sig om dig. Påverkar de på något sätt som tröstare, vägledare, "skyddsänglar"?

Man kan även fundera över om våra sinnen erbjuder kontakt med andra levande människor och om deras tankar känslor påverkar.

Åter blir det än viktigare vad vi tänker och känner. Återigen det handlar om individens eget ansvar för att ge och ta emot.

Skulle det finnas en sakral eller flera sakrala entiteter som kan benämnas Gud, så har människan mängder av trosuppfattningar om dem. Om detta har jag inga synpunkter. Endast om någon försöker tvinga sin uppfattning/religion på mig eller om man använder en sådan Gudstro/religion för att tvinga andra att leva efter den. Det senare ifrågasätter jag starkt, samtidigt som så många kulturer fungerar så.

Du säger dig komma från forna Jugoslavien. Världen har ju sett vad som händer då etniska grupper plötsligt tar religion till intäkt för att förgöra varandra. Även detta är livets ansvar för att lära sig vad livet inte vill ha och är inte något ansvar för Gud. Tvärtom den fria viljan gör att människan väljer att förgöra varandra. Det har inte med Gud att göra bara mänskligt Ego, avundsjuka, revir och aggressivitet.

I slutändan handlar det om vår medvetenhet.

Board footer