Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-06 21:06:17

Leif_Erlingsson
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-05

Den vetenskapliga motståndsrörelsen

Den vetenskapliga motståndsrörelsen ser jag som en mycket viktig företeelse.  Bevis:  Extremt motarbetad, kallad "pseudovetenskap" och det bildas grindvaktsorganisationer (likt VoF).  Den vetenskapliga motståndsrörelsen är mycket vittförgrenad och saknar hierarkisk organisation utan bedrivs istället intuitivt med inspiration från alla former av mänsklig insikt, psi, konst, mystik, symbolism, myter o.s.v..  Alltså skapar den ett verklighetslapptäcke från hela verklighetspusslet.  Holism.  För att vara del av motståndsrörelsen kan man inte följa någon annan utan måste göra sitt eget arbete.  Inspireras, ja, men sätta ihop själv.  För många som gör detta börjar dock en viss samstämmighet, dock ännu ej klart i fokus, framträda.

Som nämnt finns det ett starkt motstånd mot denna trend.  I ett samtal i Abdel-Masih Wazirs kök på Kungsholmen för flera år sedan framkastade jag bilden av "experten" uppe vid "kunskapstaket", och han sa till mig att inte tappa den bilden, den var viktig.  Expertens hela position bygger ju på att kunna förklara 'gränsen för mänsklig kunskap'.  När ett nytt verklighetslapptäcke blir allt tydligare så är detta det mest skrämmande som kan hända "experten".  Han eller hon blir ju "ingen" - hamnar mitt inne i kunskapslådan igen, som "alla andra".

Så "experten" motarbetar med all sin makt det gryende nya verklighetslapptäcket.  Det "ska vara" barriärer mellan de olika vetenskapliga disciplinerna, mot parapsykologin, mot det spirituella, mot myterna, o.s.v..  För skulle dessa vattentäta skott förstöras, ja då kommer snart ett nytt verklighetslapptäcke klart i fokus för alla att se, och han/hon "blir ingen".  Avgrundsskräck!  För vad skulle han/hon vara "utan språkförbistringen"?  (En människa?...)

#2 2013-04-06 22:39:52

Torbjörn Sassersson (adm)
Admin
Registrerad: 2013-03-31

Re: Den vetenskapliga motståndsrörelsen

Utmärkt ämnesstartare. Man kanske kan kalla rörelsen för motståndsrörelsen mot den naturvetenskapliga övertron, eller scientismen, som ofta och gärna missbrukar begrepp som tex: "vetenskap och beprövad erfarenhet", "vetenskapliga bevis" samt evidensbaserad medicin. Begreppen används inom retoriska härskartekniker för att tysta eller vilseleda opponenten för att nå diverse opinions- eller folkbildningsmål.

Du tar upp den naturvetenskapsövertroende individens behov av att vara något förmer. Du nämner VoF som grindvakt. Ok, jag är med på noterna.

Hur vill du gå vidare? Rubriken är "Den vetenskapliga motståndsrörelsen" och jag antar att du inte menar Sanningsrörelsen?

#3 2013-04-06 22:52:15

Börje Peratt
Admin

Leif Erlingssons tråd är angelägen. Ämnet kanske skulle kunna läggas under Kategori Vetenskap och lämplig rubrik där. /Börje

#4 2013-04-07 00:44:07

Admin

Ok vad säger Leif om förslaget?

#5 2013-04-07 12:11:50

Lotta
Gäst

Tack Leif för viktig text!
Jag skulle vilja tillägga. Detta med vattentäta skott tycks gå som en röd tråd genom fortryckets historia inte bara då det gäller vetenskap utan även psykologiskt och andligt (ja det är väl det som "vetenskapliga motståndsrörelsen" du talar om försöker hela). Genom att vi hålls nere i separata delar så kan vi kontrolleras av dom som vill topprida världen och leka herre på täppan.
Det sjuka är att allt har korrumperats om och om igen. Jag tänker på renessansens mystiker och vetenskapare med sin alkemi och hermetism, som kapades och delvis perverterades av frimureriet (vad jag tror). Jag tror att det finns massor av kunskap bland dem som håller den holistiska paranormala vetenskapen på mattan. Men dom vill ha den för sig själva.
Det där du skriver om att man måste i slutändan "göra jobbet" själv är såå sant. Satt just i morse och tänkte på hur vi människor så lätt faller i farstun för färdigsnickrade ismer, doktriner och politiskt korrekta trosuppfattningar. Anledningen till det är nog att vi har anlag för "svindel" och därför allt för snabbt greppar tag om första bästa präktiga tankeform som kan ingjuta lite trygghet. Vofskeptikerna är lika fundamentalistiska som vilken religiös fanatiker som helst som är i starkt behov av att tillhöra en form. Det är väl tryggt i en låda. Det är synd å skam att dom kapat ordet skepticism ;-)

#6 2013-04-08 18:59:21

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#7 2013-04-09 14:14:54

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#8 2013-04-09 16:47:06

Admin

Jag föreslår att tråden ligger var här för jag tror den är/blir politisk (inte partipolitisk) snarare än vetenskaplig. Om jag har fel kan vi flytta den till kategorin Vetenskap etc.

#9 2013-04-09 20:41:23

Lotta
Gäst

"The Scientific Underground" Har aldrig hört det begreppet förut.
Tänker på en intervju jag sett med en man som skapade en regnmaskin, eller vad man ska kalla det, efter Wilhelm Reichs ritningar  Han var verksam vid något universitet men när det visade sig att saker och ting faktiskt fungerade fick han problem där...då började man motarbeta honom, först då...
Ska leta rätt på honom igen för den historien var verkligen fascinerande.

Ska försöka kolla lite på videon du lagt in Leif om jag fattar nåt.

#10 2013-04-10 14:05:22

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

Senast ändrad av Leif_Erlingsson (2013-04-10 14:06:05)

#11 2013-04-11 11:10:02

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

Senast ändrad av Leif_Erlingsson (2013-04-11 11:10:37)

#12 2013-04-17 23:02:27

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#13 2013-04-18 14:23:18

Lotta
Gäst

Du är inte så ensam som du tror Leif. Det är många människor ändå som ser det här. Hur man hela tiden motarbetar fri energi till exempel.  Många människor förstår spelet bakom kulisserna. Dom vet att det handlar om makt och kontroll i slutändan. Den som kontrollerar energin kontrollerar världen. Det är precis som så ofta människor mellan...en maktkamp om energin. När vi fattar att energin finns i överflöd hela tiden och att vi är så mycket starkare än dessa parasiter så kommer dom åka ut med arslet före. Det är dom som behöver oss inte tvärtom. Det gäller bara att tillräckligt många börjar genomskåda spelet, det är samma sak som medvetandehöjning. Jag ger inte ett ruttet lingon för snacket om medvetandehöjning som man talar om inom New Age om det inte är parat med insikt om hur världen ser ut idag, utan skygglappar. Inga rosa fluffiga moln kan ta bort det faktum att en liten klick sitter på alla pengar och har ett väloljat nätverk som syr ihop efter egen agenda. OCh att dessa bara verkar i egenintresse, såklart att dom håller ny teknologi nere som hotar DERAS intressen. Men folk vaknar mer och mer. Det är jag ganska säker på.

#14 2013-04-18 16:18:59

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

Wow.  Tack.

#15 2013-07-15 14:54:38

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#16 2013-07-25 15:30:45

Leif_Erlingsson
Stödmedlem

#17 2013-07-29 23:27:15

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Har inte läst något ännu om det du skriver och länkar till. Men när jag hörde hur Vattenfall investerar i "gift"kraftverk, så är det bara så tragiskt. Jag visste att det är så sedan tidigare, men nu har det besannats att de är så galet, som man tyckte.
Skall läsa senare.

Board footer