Humanism & Kunskap Forum

Här råder mötesfrid, respekt och lyhördhet

Du är inte inloggad.

#1 2013-04-11 09:19:16

Börje Peratt
Admin
Registrerad: 2013-03-31

Svensk skola rasar vid internationell jämförelse

#2 2013-04-12 18:43:20

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Re: Svensk skola rasar vid internationell jämförelse

Det kanske beror på att mobilapparna tar tiden i anspråk? Varför är lektionerna så "ointressanta"? I och för sig skulle jag vilja ha en mobilapp, som målar om huset, eller varför inte en som byter till sommardäck nu när tiden gått ut för vinterdäck. Nåja jag underskattar inte mobilappar egentligen. Men tillbaks till frågan. Jag undrar om lärarens roll och elevens roll är alltför odefinierad? Varför måste eleverna lära sig det de inte vill och varför måste läraren lära ut något som känns oinspirerat? Jag menar kanske finns någon tråd i det? Det finns ju även undantag, men det är väl inte så tillfredsställande kan jag hålla med om.

#3 2013-04-13 17:54:01

Lotta
Gäst

ÅkeE "Varför måste eleverna lära sig det de inte vill och varför måste läraren lära ut något som känns oinspirerat?"

Kanske för att glittret i ögonen på barnen sakta men säker ska suddas ut.
Nej jag har inte särskilt varma känslor från min egen skoltid, högstadiet var hemskt! och min son vantrivdes ännu mer redan från första klass. Han ansågs dum nu läser han de stora filosoferna och plöjer allt han INTRESSERAR sig för av egen maskin, läser svåra böcker på engelska och har börjat lära sig lite arabiska på egen hand. Men under skoltiden skrattade man åt honom, tyckte han var egensinnig och lärarna problematiserade honom istället för att se hans gåvor. Nu låter jag som en morsa som sitter och skrävlar... åhh min son är såå duktig!  Men jag tror att alla människor har gåvor som aldrig kommer fram för att det inte finns utrymme för dom att plocka fram sin särart. Det blir lätt så när alla ska stöpas i samma form.
Det var matematiken som var min sons främsta svårighet eller det som var allra svårast var tristessen, tvånget, mobbingen, oron, fantasilösheten, korvstoppningen. Hade han fått följa sin egen drivkraft och sin egen natur, hade han sluppit allt detta lidande. Men se det går inte, när man har en kursplan att tvinga ungarna igenom.
Och inte tycker jag att det blivit bättre nuförtiden med korvstoppnings-idiotin -tvärtom. När jag var barn fick vi leka själva nu ska barn in på dagis. På sonens dagis tvingades ungarna göra "dagboksteckningar". Det var ett sätt att få ungarna att inte ens gilla att rita längre. Om dom inte gjort färdigt fick dom inte gå från bordet. Dom skulle teckna "vad som hänt idag". Det är pedagogik, vuxna älskar pedagogik, har man utbildning i det så HÖJS ens status, man är inte "bara" en som vaktar ungar, nej man har en "kursplan" för dom små liven som tultar fram. Vem hittar på alla dessa idéer som personalen sen förväntas syssla med? En annan sak med personalen på dagis, de sa samma saker. Det var som saker som man bestämt sig för att säga verkade det som. När barnen klagade över att det var orättvist, svarade man bara "Livet ÄR inte rättvist" sen var det inget mer med det.

Men det kanske blev lite OT nu. Jag vet inte varför Sverige halkar efter. Kanske är skolan för stimmig  här. Kanske saknar den svenska undervisningen nerv. Lite mellanmjölkig sådär. Jag vet faktiskt inte. Å andra sidan Japanerna t.ex. är säkert jätteduktiga i skolan, men vill vi vara som japanerna?

#4 2013-04-13 18:53:57

ÅkeE
Stödmedlem
Registrerad: 2013-04-06

Lotta! Vilken fantastisk målande berättelse. Det är smärtsamt för föräldrar när deras barn får en hård orättvis behandling. Glädjande höra att det gått så bra ändå! Jag har nog liknande känslor för skolan. Man började på topp av nyfikenhet och glädje, som sakta och säkert förintades totalt, varför man i slutet bara hängde kvar för att det var skoltvång. Så det du sa om att "glittret sakta skall suddas ut", stämmer i min erfarenhet. Nu var det så länge sedan jag gick i skolan. Jag beundrar de unga för att de orkar. Jag beundrar även lärarna för att de står ut mer än de behöver kanske? Nog är det något fel? Systemfel? Jag vet inte. Man utgår mer och mer från "vetenskapliga evidens" och inget annat. Man kör en skolplan som bestämts av dem som inte utbildar längre. Hur skall det kunna bli en nerv i utbildningen som lockar till mer nyfikenhet och som även inspirerar lärarna?

#5 2013-04-14 19:27:03

Lotta
Gäst

Tack Åke. Ja det är skönt att det ändå gått så bra. Men det var tuffa år.
Så du kände likadant? Ja vi är nog ganska många...

"Man kör en skolplan som bestämts av dem som inte utbildar längre. Hur skall det kunna bli en nerv i utbildningen som lockar till mer nyfikenhet och som även inspirerar lärarna?"

Ja jag tycker det är galenskap. Det skulle kunna skötas så mycket bättre, vara inspirerande och ta hänsyn till olikheterna. Till exempel finns det många barn som inte alls passar för att sitta still, som skulle må bra av att få var ute, hålla på med händerna, och inte minst få leka fritt, och få utveckla sin fantasi och skaparförmåga. Och många barn skulle må bäst av att få vara med sin familj och sina grannar istället för i en opersonlig skolmiljö.
För några år sedan när jag gjorde någon slags regression, erfor jag en djup sorg då det slog mig hur min sagovärld abrupt togs ifrån mig vid tiden från när jag bara var sex år och började skolan. Jag älskade sagor och levde med dem, men sen blev verkligheten mycket gråare och stelare. Jag fick lära mig att den "riktiga" verkligheten var utan magi och sagor, och på många sätt ganska vass och okänslig.

Senast ändrad av Lotta (2013-04-14 19:28:51)

Board footer