Filmrecension – Jordgubbslandet

0
1514
Wojtek ur filmen

Jag såg JORDGUBBSLANDET under söndagsförmiddagen. En film som borde ses av riktigt många – högaktuell i sin tematik och bra, riktigt bra! Den hade premiär 30 juni, men jag hann inte gå och se den tidigare i somras. Den var av någon anledning inte uppe på repertoaren många veckor. Bio Rio vid Hornstull i Stockholm gav den nu som filmfrukost med efterföljande diskussion vilket jag tog emot med tacksamhet.

TEXT: RITA SCHWARZ

I Wiktor Ericssons spelfilmsdebut är sceneriet en jordgubbsodling med polska gästarbetare i Blekinge. Vi följer orättvisor, klass, rasism, vrede och kärlek. Ericsson lyckas infånga landskapets skira nyanser med en poetisk lyster. Det är främst filmaren Nadime Carlsens förtjänst. Här förs filmning av landskap och människor samman i romantik och knivskarp samhällskritik. Ericsson har tidigare bland annat gjort komediserie som ”Halvvägs till himmeln” och ”Starke man”. 2013 gjorde han biografdokumentären ”The Sarnos: A life in dirty movies”, ett porträtt av det amerikanska pornograf-paret Peggy och Joe Sarno.

Wojtek ur filmen

Kärlek uppstår mellan den polske jordgubbsplockaren Wojtek (Staszek Cywka) och den svenske arbetsgivares dotter, Annelie (Nelly Axelsson). Deras rollgestaltningar lyser starkt. Julia Kijowska spelar 15-årige Wojteks mamma och pappan av Przemyslaw Sadowski. Birollerna är väl tillsatta. Övriga rollinnehavare är dokumentärt närvarande gästarbetare. Bakom filmen står bolaget Anagram, som gjorde ”Äta sova dö”, ”Yarden” och ”Svenskjävel”. En fint komponerad filmmusik är signerad den nyzeeländske kompositören Hanan Townshend.

Polacker, litauer och ukrainare plockar våra bär och grönsaker. Deras inbördes hierarkier framträder med tydlighet. De är gästarbetare som år efter år söker sig till Sverige för dessa tillfälliga arbeten med löner som inte längre duger åt den infödde svensken. Wojtek kommer till Listerlandet i Blekinge med sina föräldrar. De bor i en husvagn, i en subgruppsgemenskap, lagar maten ute på gräsplan, hänger tvätt, pissar på en hög med grenar och bråte. Mamman hans, hoppas att Wojtek ska börja på universitetet för han är smart. Wojtek rycks med i pratet om snabba pengar och gör ett inbrott. Han upptäcks och därmed blir hela familjen blåsta på lönen för en månads arbete. Så bär det av till gurkplockning. Polackerna är illa sedda – om sedda alls – av ortsbefolkningen. Wojtek och bondens dotter Annelie förälskar sig och träffas i hemlighet i mormors gamla förfallna hus.

Wojteks mor svimmar av under arbetets gång och hennes arbetskamrater ber att arbetsgivaren ska skicka efter ambulans och läkare, men denne vägrar och man förstår att här sker det oegentligheter och svartarbete. Man låser in arbetarna, då man anar oråd av konsekvenserna. I vredesmod slår de inlåsta ut den igenbommade porten, ger sig ut, jagar iväg arbetsledaren och vidare mot huset där man som bäst har kräftskiva.

Filmen belyser aktuella ämnen i dagens Sverige och berättar också om ung kärlek över gränser – och därmed ges en öppning om möjligheter till förändring. Att förmå forma sina egna öden.

Rita Schwarz

Källor: