23 juni, 2017

PolitiFacts

PolitiFacts nytt på Vetapedia

PolitiFacts är en fakta-kontrollerande webbplats som drivs av Florida tidningen Tampa Bay Times. Webbsidan utsågs 2009 till årets vinnare av Pulitzerpriset för nationell rapportering. [1] PolitiFacts har till syfte att dokumentera och verifiera påståenden som gjorts av framstående offentliga personer. Times journalister och anslutna reportrar och redaktörer från andra media kontrollerar uttalanden mot fakta från medlemmar av kongressen, Vita huset, lobbyister och intressegrupper.[2]

De går till källan och publicerar ursprungliga uttalanden och graderar sanningshalten i dessa på PolitiFact.com webbplats, och ger varje uttalande/påstående en ”Sannings”-gradering (rating). Graderingen varierar från ”True” för helt korrekta uttalanden till ”Pants on Fire” som betyder ungefär: storlögnare, lögnhals, bedragare och det refererar även till ”vargen kommer”, spridare av falskt alarm, skjuta skrämskott, och fara ut med tomma hotelser och annat som står för falska och löjliga påståenden. [3]

På webbplatsen finns också en ”Obameter”, som spårar president Barack Obamas prestanda med avseende på vallöften. Här finns också en ”GOP Pledge-O-Meter”, som spårar republikaners ”löften till Amerika”.

PolitiFact.com har lokala dotterbolag som håller liknande koll på uttalanden och personer av regional betydelse, vilket framgår av Politi Tennessee ”Haslam-O-Meter” som spårar Tennessee guvernören Bill Haslam ansträngningar [4] och Wisconsin ”Walk-O-Meter” spårar Wisconsin guvernören Scott Walkers insatser. [5]

Medan Politi har vunnit flera priser, har platsen fått både beröm och kritik av oberoende observatörer, konservativa och liberaler. Både liberal och konservativ partiskhet har påståtts vid olika tillfällen, och kritik har lett till att Politi anklagats för att faktakontrollera uttalanden som inte kan ”faktakontrolleras”. [6] [7]

Historik

PolitiFact.com startades i augusti 2007 av Times Washington Bureau Chief Bill Adair, i samband med kvartals kongressen är i huvudsak en amerikansk version av FactsCan.

Under 2013 fick Adair titeln Knight professor i praxis för journalistik och offentlig politik vid Duke University, och avgick som Bureau Chief vid Times och som redaktör på PolitiFact.com. [8]
Tampa Bay Times senior reporter, Alex Leary, tog över efter Bill Adair som Bureau Chief den 1 juli 2013 [8] och Angie DROBNIČ Holan utsågs som redaktör för Politi i oktober 2013. Adair kvarstod som bidragande redaktör för PolitiFact.com. [9]

PolitiFact.com expanderade under 2010 till Austin, Texas och kallades Politi Texas, omfattande frågor som är relevanta för Texas och Austin-området. Samma år 2010 lanserade The Miami Herald, Politi Florida, som fokuserar på Florida frågor.

Sedan dess har PolitiFact.com utvidgats till andra tidningar, såsom The Atlanta Journal-Constitution, Milwaukee Journal Sentinel, The Plain Dealer, Richmond Times-Dispatch, Knoxville News Sentinel och The Oregonian. Knoxville News Sentinel och The Plain Dealer har avslutat samarbetet med PolitiFact.com pga oförmåga att tillgodose kravet på ”de regelbundna och nödvändiga Politi undersökningar per vecka”. [11]

”Lie of the Year” – Årets lögn

Sedan 2009 har PolitiFact.com deklarerat ett politiskt uttalande från varje år för att vara ”Årets lögn” – ”Lie of the Year”.

2009
”Årets lögn” blev Sarah Palins påstående att Patientens skydd- och kostnads- försäkringslag 2009 skulle leda till regerings-”dödspaneler” som skulle diktera vilka typer av patienter som skulle få behandling. [12]

2010
Påståendet bland vissa motståndare angående Patientens skydd- och kostnads- försäkringslag att det representerade ett ”statligt övertagande av hälso- och sjukvård”. PolitiFact.com hävdade att detta inte var fallet, eftersom all hälso- och sjukvård och försäkring skulle förbli i händerna på privata företag. [13]

2011
Ett uttalande från Demokratiska Congressional Campaign Committee (DCCC) att ett förslag till 2011 års budget från kongressledamoten Paul Ryan, med titeln Vägen till välstånd fick till effekt att ”Republikaner röstade för att avsluta Medicare ”. [14] Politi fastställde att, även om den republikanska motplanen skulle göra väsentliga förändringar i Medicare, skulle det inte avsluta det. Politi hade ursprungligen märkt nio liknande uttalanden som ”genuint falska” eller ”tomma hot” sedan april 2011. [15]

2012
Den republikanska presidentkandidaten Mitt Romneys påstående att president Obama ”sålde Chrysler till italienare som kommer att bygga Jeepar i Kina” på bekostnad av amerikanska jobb. [16] (”italienare” i citatet hänvisade till Fiat, som hade köpt en majoritetsandel av Chrysler under 2011 efter att den amerikanska regeringen genomfört en räddningsaktion av Chrysler.) [17] Politi betygsatte påståendet som ”Pants on Fire” i oktober. [18] Politi bedömningen bygger på en talesman från Chrysler som klargjorde att: ”Jeep har inte för avsikt att flytta produktionen av sina jeep modeller från Nordamerika till Kina.” [16] Under 2016 sattes 96,7 procent, av jeepar som säljs i USA, ihop i USA [19] med ungefär 70 procent nordamerikanska delar. Fordon med flest nordamerikanska delar innehåll ligger på 75%. [20]

2013
President Barack Obamas löfte att ”Om du gillar din hälsovårdplan, kan du behålla den”. [21] Som bevis, hänvisar Politi till 4 miljoner avbokningsbrev till amerikanska sjukförsäkringskonsumenter. Politi noterade också att i en online-enkät, att läsare var överväldigande överens om den låga betygsgraderingen. [21]

2014
”Överdrifter om Ebola”, med hänvisning till 16 separata uttalanden av olika kommentatorer och politiker om ebolaviruset är ”lätt att få, att illegala invandrare kan bära viruset över den södra gränsen, att det var en del av en ”regerings- eller organisationskonspiration”. Dessa påståenden spreds mitt i av ebolavirusets epidemi i Västafrika när fyra fall diagnostiserades i USA hos resenärer från Västafrika och sjuksköterskor som behandlade dem. Politi skrev, ”De påståenden – var alla fel – och förvrängde debatten om ett allvarligt folkhälsoproblem”. [22]

2015
Årets lögn blev Donald Trump som ”Årets lögnare” med ”olika uttalanden” från den republikanska presidentkandidaten. Politi fann att 76% av Trumps uttalanden var ”Mestadels falska”, ”falska” eller ”ren lögn”. Uttalanden som graderades ”Pants on fire-Tomma hot” inkluderade hans påstående om att den mexikanska regeringen sänder ”dåliga människor över” gränsen till USA, och hans påstående att han såg ”tusentals” människor som hejade på under kollapsen av World Trade Center den 9/11. [23]

2016
Årets lögn 2016 var ”Pizzagate konspirationsteori” och andra fabricerade lögner. [24]

Referenser. Gå till Vetapedia

Comments

  1. Torbjörn Sassersson says:

    Tyvärr gör Politifacts en generaltabbe när de skriver att fejknyheten är att: ”Hillary Clinton is running a child sex ring out of a pizza shop.”

    Självklart är det ett exempel på fake news. Problemet är att pizzagate är en del av en pågående utredning, en utredning som inte är klar och hypotesen som seriösa utredare går efter är inte att det är Hillary Clinton som driver en ”pedofil-pizzeria” utan att vissa pizzerior utgör kontaktpunkter för pedofiler.

    Denna generaltabbe som Politifacts gör sänker självklart Politifacts trovärdighet samtidigt som utmärkelsen som årets fake news försvårar pågående utredningar som berör perversioner inom makteliten i USA.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: