21 oktober, 2017

Polarpriset 2015 till två kvinnliga musiker

Evelyn Glennie

Evelyn Glennie

Polarpriset går i år till två kvinnliga förebilder och glädjespridare: den döva slagverksvirtuosen Evelyn Glennie samt countrysångerskan Emmylou Harris. Priset på en miljon kronor vardera kommer i år att delas ut av kung Carl XVI Gustaf den nionde juni i Stockholms Konserthus.

Text: Kersti Wistrand

Evelyn Glennie
Evelyn Glennie fyller 50 år i juli. Hon är verksam inom klassisk musik som soloslagverkare på heltid, något som i början av hennes karriär var unikt. Tala om positivt tänkande och framåtanda! Evelyn Glennie är nämligen döv sedan tolv års ålder, men lyckades ändå ta sig in på Royal Academy of Music i London och har sedan gett mer än 2 500 konserter och spelat med världens ledande musiker i 50 länder, spelat på invigningen av OS i London, gett ut 30 soloalbum och fått tre grammisar! Här spelar hon ”humlans sång” på xylofon: LÄNK

Evelyn Glennie är uppvuxen på en bondgård i Skottland. Fadern och två bröder spelade i dansband medan modern spelade orgel under söndagsgudstjänsterna. I hemmet fanns ett piano som hon började spela på. Väl i skolan sökte hon sig till skolorkestern där hon började med slagverk. När hon fyllde åtta utbröt en hörselnedsättning -hörselnerven var angripen- och vid 12 års ålder var hon fullständigt döv. Under dessa fyra år hade hon emellertid utvecklat en stor lyhördhet via hela sin kropp för att kompensera hörselbortfallet. Det var inte bara öronen som det gick att uppfånga ljudet med. Det var inte bara trumman som vibrerade utan vibrationerna fortplantade sig och kunde upplevas genom olika delar av kroppen. Ja, hela hon vibrerade. Sedan dess använder Evelyn Glennie kroppen som resonanslåda och utvidgat öra. Hon ser som sin livsuppgift att lära sina medmänniskor att lyssna med hela kroppen. Hennes entusiasm och utstrålning smittar av sig. När hon själv spelar uppträder hon barfota för att lättare uppfatta vibrationerna. Kommunikationen med andra människor sker genom läppavläsning och stor lyhördhet. (LÄNK Youtube:

Emmylou Harris

Emmylou Harris

Emmylou Harris
Emmylou Harris, 68 år, föddes i Alabama. Hon är en countrysångerska, gitarrist och låtskrivare med genombrott på 70-talet. Hon har tidigt influerats av Bob Dylan och Joan Baez. 1997 började Harris engagera sig i det globala problemet med landminor och har sedan 1999 organiserat en välgörenhetsturné varje år. Pengarna går till att stödja oskyldiga offer för konflikter i världen. Hon försöker även förmå USA att sluta upp med användningen av landminor.
För tjugo år sedan kom hon ut med ”Wrecking ball”, sitt mest hyllade album, och uppdaterade idén om hur countrymusik skulle låta. Det blev en succé och Harris överöstes med flera priser.
Motiveringen från Polarprisjuryn lyder:
”Polarpriset 2015 tilldelas artisten Emmylou Harris från Birmingham, Alabama. Under fem decennier har hon förgyllt andra artisters inspelningar genom att addera stämmor som inte finns i melodin. Emmylou Harris musik rymmer hela den amerikanska kontinentens historia och topografi.
Hennes röst följer konturerna av det amerikanska landskapet, från klippiga berg till vidsträckta slätter. Väderlek, jordmån, färger; allting finns förnimbart i hennes musik. Som hon sjunger i en av sina bästa egna kompositioner: hon är en red dirt girl från en red dirt town.
Emmylou Harris har också använt sin position som musiker för att arbeta för feminism, djurens rättigheter och omhändertagandet av människor som drabbats av krig. Emmylou Harris gör världen större och mindre, värdigare och vackrare.”

LÄNK Youtube

Text till sången Red Dirty Girls:
Me and my best friend Lillian 
And her blue tick hound dog Gideon,
Sittin on the front porch cooling in the shade
Singin every song the radio played
Waitin for the Alabama sun to go down
Two red dirt girls in a red dirt town 
Me and Lillian
Just across the line and a little southeast of Meridian.
She loved her brother I remember back when 
He was fixin up a ’49 Indian
He told her ‘Little sister, gonna ride the wind
Up around the moon and back again”
He never got farther than Vietnam,
I was standin there with her when the telegram come
For Lillian.
Now he’s lyin somewhere about a million miles from Meridian.

She said there’s not much hope for a red dirt girl 
Somewhere out there is a great big world
Thats where I’m bound
And the stars might fall on Alabama
But one of these days I’m gonna swing 
My hammer down
Away from this red dirt town
I’m gonna make a joyful sound

She grew up tall and she grew up thin
Buried that old dog Gideon
By a crepe myrtle bush in the back of the yard,
Her daddy turned mean and her mama leaned hard
Got in trouble with a boy from town
Figured that she might as well settle down
So she dug right in
Across a red dirt line just a little south east from Meridian

She tried hard to love him but it never did take
It was just another way for the heart to break
So she dug right in. 
But one thing they don’t tell you about the blues
When you got em
You keep on falling cause there ain’t no bottom
There ain’t know end. 
At least not for Lillian

Nobody knows when she started her skid,
She was only 27 and she had five kids.
Coulda’ been the whiskey,
Coulda been the pills, 
Coulda been the dream she was trying to kill.
But there won’t be a mention in the news of the world 
About the life and the death of a red dirt girl
Names Lillian
Who never got any farther across the line than Meridian.

Now the stars still fall on Alabama
Tonight she finally laid 
That hammer down
Without a sound
In the red dirt ground.

Polarpriset

Polarpriset inrättades 1989 av Stikkan Anderson. Denne var medkompositör till ett tjugotal av Abbas tidigaste och största hits, bl.a. ”Waterloo” och ”Dancing Queen”. Senare blev han Abbas manager och direktör för skivbolaget Polar. Stikkan Anderson vände sig till Nobelstiftelsen med ett erbjudande om 42 miljoner kronor för att inrätta ett Nobelpris i musik. Då de tackade nej, inrättade han Polarpriset (Polar Music Prize).

Kersti Wistrand

About Kersti Wistrand

Kersti Wistrand är psykolog och adjunkt i bl a religion och historia med studier i shamanism och medvetandeforskning. Hennes specialitet är förändrade medvetandetillstånd i samband med nära döden samt förlossning. Hon är tillsammans med dr Jan Pilotti redaktör och medförfattare till boken ”Medvetandet och döden” (1982). Se Libris. Boken innebar att Wistrand tillhörde kretsen av ”offentliga personer” under 80-talet. Wistrands forskning har fått stor uppmärksamhet i bland annat Ryssland.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: