24 september, 2017

Kvinnovåldet på Tahirtorget – en opera

Foto Markus Gårder

Amforta. Operakoncept av Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér. Foto Markus Gårder

– Miryam kom med 200 män runt omkring sig. De cirklade tätare och tätare runt henne och drog i henne från alla håll och kanter. Vi såg hur de stötte sina fingrar mot hennes kropp och drog av hennes blus och blottade hennes överkropp…

Text: Kersti Wistrand

Anti-Folkoperans föreställning om kvinnovåldet på Tahirtorget

Den 23-24 maj bjöd Folkoperan i Stockholm för tredje året i rad in till ”Opera Showroom”, en slags experimentverkstad där publiken får tillfälle att ta del kring nya idéer om hur operaformen kan utvecklas. 110 artister intog de olika scenerna med nya infallsvinklar och koncept inom ramen för opera.

Årets tema var könsroller. Kersti Wistrand var på plats och imponerades speciellt av ”ANTI – the revolution will be feminized”,  ett operaperformance baserat på dokumentärt material i manus och regi av etiopienfödda Ellen Nyman i samproduktion mellan Teater Foratt och Folkoperan.

De olika vittnesmålen framfördes på engelska av två egyptiska skådespelerskor, Ola Abuhalashel och Laila Sami, som fick representera  alla de kvinnor som har trakasserats under demonstrationerna i Kairo. De berättade om sina egna och andra kvinnors erfarenheter, däribland  vittnesmål hämtade från datanätet. Dessa historier bands samman med ljudbilder och operastycken, framför allt Händel-arior, som sjöngs av sopranen Paulina Pfeiffer ackompanjerad av cembalo och stråkar. Den stilla, vackra musiken kontrasterade starkt till föreställningens budskap och gav mig en bakgrundskänsla av gripande vemod till hur det kan se ut i andra delar av världen. Under hennes skönsjungande av ”Lascia chió pianga” steg ett sorl av grova förolämpningar på svenska ur högtalarna. Det bjöds även på några traditionellt arabiska sånger. Länk SVT

width="390"

Skådespelerskorna började med att knyta an till publiken och föra oss in i handlingen genom att fråga om våra erfarenheter av demonstrationer. Under femtio minuter drogs vi sedan med i kvinnornas upplevelser på Tahirtorget – Befrielsetorget- i Kairo under den revolution som började med folkligt uppror 25 januari 2011 och pågick fram till 30 juni 2012 då den demokratiskt valde Muhammed Mursi installerades som ny president. Bara under en kväll i juni 2911 rapporterades 46 fall av sexuella attacker mot kvinnor på och runt Tahrirtorget i Kairo, mörkertalet oräknat.

Händelsen filmades med en mobilkamera och kablades ut över världen.

Händelsen filmades med en mobilkamera och kablades ut över världen.

En kvinna ligger på marken på torget med sin abaya, den svarta långärmade plagget, uppdraget över huvudet. Under den är hon klädd i jeans, gymnastikskor och en blå bh. Ett dussintal soldater misshandlar henne brutalt, slår, sparkar och stampar med foten på hennes bröst.  En annan kvinna omringas av män som virvlar henne runt, runt  samtidigt som deras fingrar klämmer och nyper i henne under allt starkare upphetsning tills hon svimmar och faller ihop.  Många kvinnor penetreras av soldater som undersöker om de är ”oskulder”.  Soldaterna sticker in fingrarna i kvinnornas underliv. Några kvinnor får sina livmödrar förstörda, en dör av skadorna. Kvinnor ber för sina liv och berättar om sina småbarn där hemma. Men det hela fortsätter; soldater såväl som civila  demonstrerande män.  Och många hundra kvinnor som utsätts. – De får skylla sig själva. De ska inte vara ute och demonstrera!  – Det är deras egna fel; se bara på deras klädsel!  – Det där är inte vanliga kvinnor, som mina och dina döttrar, sade en general.

Könstympning

Jag lämnar nu för en stund föreställningen på Folkoperan för att ge en del bakgrundsfakta med material från Amnesty International.

I Egypten är 97% av alla kvinnor omskurna av vilka många är könsstympade, dvs hopsydda med bortskuren klitoris och bortskurna blygdläppar. Allt för att stävja kvinnans sexualitet, garantera renhet, kvinnlighet och äktenskap. De gifts oftast bort  i tidig ålder. Många blir misshandlade i hemmet. 2007 förbjöds könsstympning men praktiseras fortfarande i smyg. Idag sjunker dock antalet unga kvinnor som omskärs. I åldern 15-17 år är det 77 %.

Oskuldstester fanns redan innan revolutionen och kunde vara något som kvinnor råkade ut för. Masa Afir från den feministiska organisationen Nazra, vilken f.ö. de två egyptiska skådespelerskorna ovan tillhör, har publicerat en studie som visar att militären speciellt utsätter kvinnliga människorättsförsvarare för våld. Åtta av tio hade blivit utsatta. Redan innan revolutionen använde sig Mubarak av detta.

Egypten är trots allt ett av de mest moderna länderna  i den arabtalande delen av världen i och med att det finns ”demokratiska öar” kvar i samhällsmaskineriet.  Kvinnoorganisationerna har en lång tradition och redan innan landet blev självständigt från brittiskt och franskt inflytande 1919, protesterade kvinnorna.

1923 lade den första kvinnan av sig sin slöja. Nazra och andra kvinnoorganisationer arbetar därför inte helt i motvind, även om utvecklingen tog ett steg bakåt efter Det muslimska brödraskapets styre. Fru Mubarak drev igenom skilsmässorätten för kvinnor, men under Det muslimska brödraskapets tid diskuterades det om att denna skulle avskaffas. Traditioner med ett civilt utbyggt rättsväsen har dock levt sida vid sida med det militära. Allt detta gör att det går att påverka samhällsutvecklingen, även om det går långsamt under stort motstånd.

Opera showroom

Opera showroom är en performance-uppsättning, ett samspel mellan teater och samhälle, där  bildkonst och teknik blandas med metoder för klassisk och modern scenkonst med särskild fokus på fysisk teater. Ett exempel på detta fick man se i den Inre foajén, där en jätteskulptur bestående av en stor orange klänning formats. Högst upp med huvudet mot taket ser och hör man Great Grand Mother, dvs den norska  mezzosopranen Ulrika Tenstam. Publiken kunde röra sig runt installationen och lyssna från olika vinklar för att uppleva olika effekter.

Opera Showroom Foto:  Markus Gårder

Opera Showroom
Foto: Markus Gårder

Huvudnumret i årets Opera showroom var det nyskrivna operakonceptet Amforta där de manliga hjältarna bytts ut mot kvinnor. I konst och religion, liksom i operans symboler, möter vi bilder av manlig maktdominans.  I de historiska berättelserna är det i allmänhet männen som lider. Kan Jesus och Amfortas sår bäras av kvinnliga kroppar? Mellika Melounani och Bengt Gomér har tillsammans tagit fram ett koncept med unga kvinnors självskadebeteende och visar hur de behandlas i vården. Vad i samhället är skärandet symptom på? Har vi kvinnor makten över våra egna kroppar?

Folkoperans lokal

Folkoperan flyttade in på Hornsgatan 72 i biografen Rios lokaler år 1984. Mitt i högsommaren 2014 drog ett åskoväder med tropiska skyfall ned över Stockholm. En Viking Linefärja slet sig och nedgångar till tunnelbanestationer drabbades av översvämningar. Folkoperan, vars tak förstördes, drabbades hård och måste tillfälligt flytta sina föreställningar till Globen. Att livet är oförutsägbart fick även jag uppleva, då åskan slog ned i elledningarna och slog ut strömmen i mitt hus några kvarter ifrån Folkoperan. Men så var det också svenskt rekord med 41 901 blixtrar under ett dygn för hela Sverige!

Kersti Wistrand

Källor:

1. Folkoperan länk
2. Amnesty länk
3. Kvinnovåld i nytt ljus   Publicerad 11 mars 2012 länk

About Kersti Wistrand

Kersti Wistrand är psykolog och adjunkt i bl a religion och historia med studier i shamanism och medvetandeforskning. Hennes specialitet är förändrade medvetandetillstånd i samband med nära döden samt förlossning. Hon är tillsammans med dr Jan Pilotti redaktör och medförfattare till boken ”Medvetandet och döden” (1982). Se Libris. Boken innebar att Wistrand tillhörde kretsen av ”offentliga personer” under 80-talet. Wistrands forskning har fått stor uppmärksamhet i bland annat Ryssland.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: